Kerstballen verzamelen

Wat is een kerstboom zonder mooie gekleurde kerstballen? Inderdaad, maar een saaie groene boom. De welpen gaan kerstballen verdienen / verzamelen om hiermee de boom aan te kleden. Het doel van het spel is om zo veel mogelijk ballen in de kerstboom te krijgen.

De welpen worden verdeeld in kleinere groepjes. Ieder groepje heeft een gekleurd levenskaartje met daarop een afbeelding van Chil, Kaa of Baloe. De welpen krijgen een levenskaartje en worden het veld ingestuurd. Daar moeten ze elkaar tikken, na het tikken wordt gekeken welk levenskaartje gewonnen heeft. De afbeeldingen Chil, Kaa of Baloe winnen van elkaar zoals bij steen-papier-schaar.

De winnaar krijgt het levenskaartje van de tegenstander en hij brengt deze terug naar zijn eigen plek in het veld. Zijn er drie (afhankelijk van het aantal kinderen) kaartjes van dezelfde kleur gewonnen, dan mag er in de afbeelding van de kerstboom een kerstbal worden ingekleurd. De verliezer geeft zijn kaartje aan de tegenstander en gaat terug naar zijn eigen plek in het veld om een nieuw levenskaartje te halen. Daarmee kan hij opnieuw gaan tikken.

Eventueel kun je levenskaartjes met een neutrale spelkleur toevoegen om hiermee extra onderdelen van de kerstboom te winnen. Zo kan bijvoorbeeld bij winst van dit neutrale levenskaartje een stukje van de piek worden ingekleurd. Schrijf wel de kleur van het groepje achter op het neutrale levenskaartje, om valsspelen te voorkomen.

• Spelkaartjes.
  • (gekleurd papier om de kaartjes op te printen).
  • Kleurpotloden.

• Bevers kunnen gekleurde kaartjes ruilen in plaats van elkaar te tikken.
  • Scouts kunnen gekleurde kaartjes veroveren (zoals bijvoorbeeld bij levend kwartet), met het tikelement als leven.
Lees 3067 keer Laatst aangepast op donderdag, 29 oktober 2020 16:51