zaterdag, 19 oktober 2019 17:09

Natuurlijke kerstversiering

Maak je eigen kerstversiering met hulst, dennentakjes, mistletoe, dennenappels, boomschors, mos en andere materialen die je vindt in de natuur.

Baloe heeft in Haveli de winkels staan vol met kerstversiering. De materialen die daarvoor gebruikt worden komen uit de natuur. Hij zag onder andere dennenappels, hulst en de mare tak. Baloe bedacht zich dat veel van deze dingen ook gewoon in de jungle te vinden zijn:

• Dennenappels zijn er in veel verschillende soorten, vormen en maten, langwerpig of rond, heel groot of heel klein. Elke soort spar of den heeft zijn eigen soort kegels en naalden.
  • Hulst is ook populair in kerststukken vanwege de rode besjes en het stevige decoratieve puntige blad. Je vindt hulststruiken vaak in beuken- en eikenbossen.
  • De maretak (mistletoe) leeft op bomen, het is een halfparasiet met wortels in de boom. Deze plant komt in heel Nederland voor, maar vooral veel in Zuid-Limburg.

Baloe gaat met de welpen naar de Talaab poel en laat speuren naar materialen die geschikt zijn voor kerstdecoratie zoals hulst, dennentakjes en kegels, boomschors, mos, takken en andere materialen. Hij laat de welpen ontdekken waar het vandaan komt en hoe het groeit.

Je kunt er voor kiezen om niets te plukken en ter plekke een kerststuk laten maken met losliggende
materialen.

Als je toestemming hebt van de eigenaar van het bos, kun je materialen laten verzamelen om mee te
nemen naar het clubhuis.

De welpen maken een kerststukje, zo mogelijk met zelf gevonden natuurlijke materialen, een gezonde dosis creativiteit en wat kerstglitter en glamour. Als basis gebruik je oasis, een stukje boomschors, een tak, een boomschijf, of een tak met naalden van een spar. Met een waxinelichtje erbij in een klein glaasje voor de veiligheid) is het helemaal af.

Het is ook leuk om een hangende versiering te maken en op te hangen met een rood kerstlint. Met ijzerdraad kun je de voorwerpen bij elkaar houden.

• Materialen uit de natuur,
  • IJzerdraad,