Vertrouw op mij!

Deze activiteit stimuleert inlevingsvermogen, onderling vertrouwen, betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel voor elkaar.

We leven met zes miljard mensen op deze wereld. Dat gaat alleen maar goed als we elkaar vertrouwen en met elkaar samenwerken.

Maak tweetallen. Van ieder tweetal wordt één persoon geblinddoekt. De tweetallen gaan rondlopen. De ene scout neemt de geblinddoekte bij de arm, geeft aanwijzingen en bepaalt de route. Na enig oefenen en als er onderling vertrouwen is gegroeid, kan de geblinddoekte ook alleen via gesproken aanwijzingen worden rondgeleid.

Voorbereidingstijd

5 tot 10 minuten.

Blinddoeken (gebruik een theedoek of bijvoorbeeld de Scoutingdas).

• Plaats allerlei obstakels op de route of varieer de ondergrond: van de stoep op het gras of door het zand.
  • De scouts krijgen allemaal een blinddoek om, vormen een lange rij en pakken elkaar bij de schouders vast. Alleen de voorste van de rij krijgt geen blinddoek en leidt de hele groep naar buiten en langs allerlei obstakels. De andere scouts in de rij mogen elkaar helpen door te vertellen welke obstakels ze tegenkomen.
  • Doe hetzelfde als bij tip 2, maar verdeel de scouts eerst in twee groepjes. Groepje 1 zet een parcours uit, dat groepje 2 in een lange rij moet afleggen en andersom.
  • Een variatie van de vertrouwenstest bij het installeren van een nieuwe scout: blinddoek de nieuwe scout, terwijl de rest zich als een lange muur aan een zijde van het veld of de ruimte opstelt. Op het signaal van de spelleider rent de geblinddoekte scout in de richting van de levende muur. De groep vangt de geblinddoekte scout op en zorgt ervoor dat deze zich niet bezeert.
  • Deze activiteit is geschikt voor fase 2 (wij) van de Development Award.
Lees 2423 keer Laatst aangepast op dinsdag, 18 augustus 2020 16:19