Het grote ruilspel

Deze activiteit stimuleert samenwerking, overtuigingskracht, verbeeldingskracht en het jezelf durven laten zien aan de buitenwereld.

Verdeel de scouts in groepjes van vier à vijf personen. Elk groepje krijgt een lucifer mee en krijgt een uur de tijd om in de buurt de lucifer om te ruilen tegen iets dat mooier, groter of kostbaarder is. Het nieuw verkregen voorwerp mag bij iemand anders ook weer worden geruild voor iets dat nog groter, mooier of kostbaarder is. Welk groepje komt met het meest bijzondere of mooiste voorwerp terug?

• Lucifers of iets anders om mee te starten.

• Speel dit alleen overdag.
  • Wanneer je deze activiteit met welpen speelt, gaat er altijd een staflid mee met het groepje en gaan ze dus nooit alleen op stap.

• Benoem van tevoren enkele categorieën waarop uiteindelijk de beoordeling plaatsvindt, bijvoorbeeld het mooiste voorwerp, het grootste, het origineelste, het duurste, het meest bijzondere, enz.
  • Dit spel is bij uitstek geschikt om te spelen in een omgeving die de scouts nog niet zo goed kennen, bijvoorbeeld tijdens een weekend of zomerkamp of in een wijk die wat verder van het clubhuis af ligt.
  • Geef de scouts een folder, aandenken of ander aardigheidje mee om aan de bewoners van de wijk te geven en tegelijkertijd te informeren over de activiteiten van de Scoutinggroep.
  • Laat de scouts als tegenprestatie een liedje zingen, gedicht voorlezen of een ander opdrachtje uitvoeren, telkens als er een voorwerp wordt geruild.
  • Maak het moeilijker door de groepjes de opdracht te geven met bepaalde voorwerpen of een minimumaantal verschillende voorwerpen terug te komen.
Lees 10897 keer Laatst aangepast op dinsdag, 18 augustus 2020 16:20
Meer in deze categorie: « Vertrouw op mij! Glaasje op »