zaterdag, 17 augustus 2019 10:50

Nature sound scape

Maak een soundscape van omgevingsgeluiden.

Als je een tekening maakt van een landschap dan teken je alles wat je in de omgeving ziet. In het engels noemen we dat een landscape. Je tekent met perspectief, dat wil zeggen dat je alles wat veraf is kleiner tekent dan wat dichtbij is. Hoe verder weg hoe kleiner. Bij een soundscape teken je niet wat je ziet, maar teken je de geluiden die je hoort, dichtbij en veraf.

De scouts gaan naar buiten met een vel papier en kleurpotloden en eventueel een klembord. Elke scout zoekt een plekje alleen. De scouts gaan in stilte zitten en luisteren naar alle omgevingsgeluiden om een soundscape te maken:

• Welk geluid valt op?
  • Is het ver weg of dichtbij?
  • Is het hard of zacht?
  • Heeft het een trilling of is het een schel geluid?
  • Is het een hoge of lage toon?
  • Bedenk een tekentje en een kleur die je bij het geluid vindt passen, je mag daar creatief in zijn. Teken het geluid ver weg of dichtbij, groot of klein in de tekening.
  • Hoor je het geluid maar 1x of een heleboel keer?

Laat dat zien in de soundscape.

Doe dit voor alle geluiden die je hoort tot jouw soundscape compleet is.

Zet eventueel alle tekens in een index en schrijf erachter wat voor geluid het is.

Vergelijk de soundscapes met elkaar.

• Heeft iedereen dezelfde geluiden opgetekend?
  • Welke tekens en kleuren zijn gebruikt?
  • Zijn er opvallende verschillen?

Papier en kleurpotloden, eventueel een klembord als ondergrond voor het tekenen.

Lees 1196 keer Laatst aangepast op zaterdag, 17 augustus 2019 10:51