zaterdag, 18 december 2021 11:42

Het gevoel in je voeten

De afgelopen decennia hebben wij mensen steeds meer ruimte ingenomen, waarbij er minder ruimte overblijft voor de natuurlijke omgeving. Gelukkig komen we nu tot het inzicht dat we die natuurlijke omgeving heel hard nodig hebben voor een gezond leefklimaat. Zo worden in steden, waar mogelijk, tegels weggehaald om ruimte te bieden aan flora en fauna en een natuurlijk bodemleven, zodat de biodiversiteit, luchtkwaliteit en het grondwaterniveau kan verbeteren.

Thema introductie bevers

Stuiter zit bij Noa. Noa wil Stuiter de omgeving en de natuur laten beleven door te voelen met voeten.

Thema introductie welpen

Hathi is bij het Wolvenhol Hij wil Mowgli en Shanty de natuur laten beleven op een manier zoals hij dat ook doet: via zijn voetzolen

De activiteit

Deze opdracht doen de jeugdleden in tweetallen, waarbij de één de ogen dicht heeft en de ander begeleidt. Om nergens tegenaan te botsen bij het lopen, steekt het kind dat de ogen dicht heeft, de armen vooruit met de handen rechtop. Het begeleidende kind stuurt, door één arm van het andere kind vast te houden. Laat de tweetallen zo voorzichtig naar een ondergrond lopen waarop gesprongen kan worden, bijv. stoeptegels, grind, zand, gras, een bladerenhoop, rubberenspeeltegels, houten vlonder, een putdeksel, een mat, boomschors, houtsnippers, mos, schelpenpad, modder, een plas.

Daar aangekomen mag het kind dat de ogen dicht heeft springen en stampen om met de voeten te voelen én aan het geluid te horen op wat voor soort ondergrond het staat. Daarna kijken en met de handen voelen wat voor materiaal het is. De kinderen wisselen van rol, laat ze naar een andere ondergrond lopen. Herhaal dit een aantal keer met verschillende ondergronden.

De welpen kun je ook laten onderzoeken in welke ondergrond beestjes en plantjes leven en in welke ondergrond niet.

Aanvullende informatie

Lees 1056 keer Laatst aangepast op zondag, 02 oktober 2022 14:37