zaterdag, 10 augustus 2019 15:03

Paddestoelen zoeken

Als je goed zoekt zijn er veel meer paddenstoelen dan je denkt. En het grootste gedeelte van de paddenstoel zit verborgen.

Thema introductie bevers:

Bas Bos is altijd buiten te vinden en weet veel over de paddenstoelen in het bos achter zijn huis. Samen met Stuiter gaat hij op zoek.

Thema introductie welpen:

door de vochtige grond zijn er rond de Talaab poel veel verschillende paddenstoelen te vinden Baloe neemt de bevers mee om ze op te zoeken

Thema introductie algemeen:

De herfst is de beste periode om naar paddenstoelen te zoeken. Je kunt ze echter het hele jaar tegenkomen. Een zwamvlok is een netwerk van schimmeldraden dat het hele jaar door voor ons onzichtbaar onder de grond of in een dode boom leeft. Paddenstoelen zijn de vruchten van een zwamvlok. In de paddenstoel zitten sporen waarmee de zwamvlok zich voortplant.

Ga op zoek naar paddenstoelen in het park of in het bos. Je moet goed kijken om ze te zien, want vaak hebben ze dezelfde kleuren als afgevallen bladeren. Je vindt ze ook op boomstronken en halfvergane bomen. Hoe beter je kijkt, hoe meer je er ziet.

De namen van paddenstoelen hebben vaak te maken met hoe ze eruit zien. Zoals het elfenbankje, sponszwam, aardappelbovist, biefstukzwam, stuifzwam, judasoor, inktzwam. Laat de jeugdleden zelf namen bedenken voor de paddenstoelen die ze vinden. Daarna kun je laten opzoeken op een zoekkaart hoe de paddenstoel echt heet.

Paddenstoelen zijn vruchten net als appels aan een boom. Er zitten sporen in waar- mee de schimmel zich voortplant. Met een spiegeltje kun je de plaatjes of buisjes onder een paddenstoel zien waar de sporen verstopt zitten.

Bij omgevallen, half vergane boomstammen kun je jeugdleden laten ontdekken hoe een zwamvlok eruit ziet. Vaak komt er heel verrassend een prachtig netwerk van schimmel- draden tevoorschijn als je een stukje loszittend boomschors weghaalt. Zo’n netwerk van draden zit ook onder de grond verborgen, op plekken waar je paddenstoelen ziet.

Maak met de groep een sporenafdruk van een paddenstoel door de afgesneden hoed met de plaatjes naar beneden op een blad te leggen. (Bij witte sporen op een zwart vel, bij zwarte sporen op een wit vel). Zet er een schoon glas overheen ter bescherming. Na 24 uur de hoed optillen, voorzichtig om de afdruk niet uit te vegen. De verborgen sporen zijn tevoorschijn gekomen.

Bos of park waar paddenstoelen staan.

Zoekkaart paddenstoelen

Spiegeltje

Er zijn padenstoelen die eetbaar zijn. maar het merendeel niet. Als je niet zeker weet welke het is ga hem dan niet eten.

Je kunt bij sommige natuurwinkels en biologische winkels paddenstoel kweek stammen krijgen. Deze paddenstoelen zijn eetbaar.

Lees 967 keer Laatst aangepast op zaterdag, 10 augustus 2019 15:24