Kook(wed)strijd

(1 Stem)

Jeugdleden laten nadanken over (gezond) eten.

De kook(wed)strijd is een alias op het kinderprogramma Kookschool. Het spel word gespeeld in meerdere ronden die allemaal  beoordeeld worden. Iedere ronde staat een bepaald thema centraal dat verband houdt met eten en natuurlijk koken. De kookstrijd wordt gespeeld in teams (bijvoorbeeld in nesten / ploegen). Hier kun je er voor kiezen dat het hele team tegelijk speelt of dat in elke ronde een gedeelte van het team speelt, of een combinatie: een gedeelte speelt mee met het kennisgedeelte terwijl de overige team leden bezig zijn met het kookgedeelte.

• Ronde 1a: Feitelijke kennis (multiple choice).
  • Ronde 1b: Feitelijke kennis (open vragen).
  • Ronde 1c: Feitelijke kennis (benaderingsvragen diegene die het dichtst bij het goede antwoord zit krijgt een punt).
  • Ronde 1d: Quizwoordzoeker (internationale keuken).
  • Ronde 2a: Herkenning qua geur (geurkim).
  • Ronde 2b: Herkenning qua smaak (smaakkim).
  • Ronde 2c: Herkenning qua uiterlijk (kijkkim).
  • Ronde 2d: Herkenning qua tast (voelkim).
  • Ronde 3: Kookproef: kook een overheerlijk gerecht.

Tijdens elke ronde kunnen de teams punten krijgen voor elk goed beantwoorde vraag. Ook krijgen de teams een beoordeling op de kookproef, waarbij gelet word op: hygiëne, smaak en presentatie. Wie is uiteindelijk de winnaar van de kook(wed)strijd?

• Boodschappen doen.
  • Materialen pakken.
  • Vragen maken.

• Speel deze wedstrijd per ploeg / nest. Er zijn een aantal spel varianten mogelijk:
    • Je kunt er voor kiezen om de hele ploeg aan elke speelronde mee te laten doen.
    • Per speelronde 2 a 3 jeugdleden en de overige ploeg leden is 'publiek'.
    • Je kunt er voor kiezen om ronde 3 parallel te laten lopen aan ronde 1 en ronde 2. De kookronde is tijdtechnisch de langste ronde. Hierdoor zal die ronde tegelijk of na ronde 2 afgelopen zijn.
  • Voor oudere speltakken kun je extra uitdaging maken door bij voorbeeld er een oer-kookwedstrijd van te maken. Welke planten uit de natuur kun je eten / welke niet? Maak hier een wedstrijd van. Je kunt dit eventueel koppelen aan een paddenstoelenkenner die weet welke paddenstoelen eetbaar zijn en welke niet. Kook bij de oerwedstrijd dan wel op houtvuur voor de extra dimensie.

• Let op (voedsel)allergiën.
  • Je gaat koken dus: brandgevaar!
  • Doe je de oerkook variant: zorg dat je zeker weet dat alles eetbaar is.
Lees 3386 keer Laatst aangepast op zaterdag, 05 december 2020 11:34