Mooie vogelvrienden maken (met Bas Bos/Chil)

De creativiteit van de scouts prikkelen en laten zien dat er heel veel mogelijk is.

Thema introductie bevers: Rebbel, Bas Bos en Stuiter kijken op de televisie naar een programma over het regenwoud van Brazilië. In het regenwoud van Brazilië leven heel veel verschillende vogelsoorten. Hiervan is de ene soort nog bonter van kleurensamenstelling dan de andere. Vooral papagaaien zijn er in allerlei soorten en maten, met de meest bizere kleurencombinaties en verenpracht. Wat een mooi gekleurde vogels zijn daar. Natuurlijk hebben Rebbel en Bas Bos er ook een boek over. Stuiter kijkt het boek door en gaat dan zo'n mooi gekleurde vogel maken: een tekening met kleurpotloden, met lapjes, met papier.

Thema introductie welpen: Marala, Chil en Mor zitten samen bij de Guha grotten. Zowel Marala als Chil hebben al veel van de wereld gezien. In het regenwoud van Brazilië leven heel veel verschillende vogelsoorten. Hiervan is de ene soort nog bonter van kleurensamenstelling dan de andere. Vooral papagaaien zijn er in allerlei soorten en maten, met de meest bizere kleurencombinaties en verenpracht. Mor vraagt zich af of de welpen ook zulke mooie vogels kunnen maken.

Variant 1: Papegaai

De jeugdeden gaan ieder hun eigen papegaai maken met behulp van verschillende materialen. Wie maakt de mooiste, meest bonte en kleurrijkste papegaai? Organiseer een vogelshow voor de ouders en evt. andere leden.

Variant 2: Vliegende vogel

Maak een houten 'vliegende' vogel. Verf deze keurrijk en bevestig de vogels aan het plafond. Zaag per persoon uit figuurzaaghout het model / model 2.

1. Schuur het uitgezaagde gedeelte goed zodat er geen splinters meer zijn.
  2. Verf elk onderdeel in mooie felle kleuren en lak elk onderdeel zodat hij langfer mooi blijft.
  3. Als de verf en de lak droog zijn kunnen de touwtjes er aan vast geknoopt worden.

Circa 1 uur.

Variant 1:

• Voorbeeldplaatjes van verschillende bonte vogels. Vooral diverse kleurrijke papegaaien.
  • Diverse (bijvoorkeur kleurrijke) knutselmaterialen.
  • Scharen, papier, lijm, etc.

Variant 2:

• Figuurzaag hout.
  • Per scout een figuurzaag.
  • Reservezaagjes.
  • Touw.
  • Kleurrijke verf.
  • Blanke lak.

• Geef een bepaalde maat aan zodat iedereen in ieder geval eenzelfde soort vogel gaat maken.
  • Geef deze vogels ook een plaatsje in het lokaal. Scouts zien dan ook hun eigen producten regelmatig terug en het geeft kleur aan het lokaal.
  • Maak er een echte internationale "Brazilië-opkomst" van, door in de tijd dat er gewacht moet worden (bijvoorbeeld op het drogen van de verf) Braziliaanse spelletjes te spelen.
  • Bekijk de vliegende vogel op YouTube.
Lees 3956 keer Laatst aangepast op donderdag, 03 december 2020 17:10
Meer in deze categorie: « Chinese gelukskoekjes Salsa! »