Over de streep (light)

Elkaar écht leren kennen.

Er is een kampvuur gemaakt. Een eindje verderop is een ander kampvuur gemaakt. Daartussen liggen vijf waxinelichtjes met daarbij een stukje tekst uit het onderstaande verhaal. De deelnemers lopen één voor één langs de waxinelichtjes en lezen de tekst. Dan komen ze bij het andere vuur aan en wachten daar op de rest van de groep.

1. Verhaal
De oprichter van Scouting, Lord Robert Baden-Powell, werd in 1857 in Londen geboren. In 1907 organiseerde Lord Baden-Powell op het eiland Brownsea een proefkamp met eenentwintig jongens. Hij heeft hierover een boek geschreven: Scouting for boys. Zo is Scouting begonnen. In dit boek geeft hij aan dat het belangrijk is om jongeren serieus te nemen. Een van zijn motto’s is: laat de wereld een beetje beter achter dan dat je hem aangetroffen hebt. Een andere belangrijke regel was: ‘Doe elke dag een goede daad, aan mens of dier, in huis of op straat’. Jullie hebben allemaal de Scoutingwet en belofte afgelegd. Lees hieronder nog eens goed wat hier eigenlijk staat.

Een scout trekt er samen met anderen op uit om de wereld te ontdekken en deze meer leefbaar te maken. Een scout is eerlijk, vriendelijk en zet door. Een scout is trouw, waardebewust en zorgt goed voor de natuur. Een scout is behulpzaam en respecteert zichzelf en anderen.

Ik beloof mijn best te doen een goede scout te zijn. Iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil samen met anderen het goede zoeken en bevorderen. Jullie kunnen op mij rekenen.‘Doe elke dag een goede daad, aan mens of dier, in huis of op straat’. Zo kun je de wet en belofte op een hele simpele manier in de praktijk brengen. De meeste goede daden waren kleine en persoonlijke diensten, zoals het helpen oversteken van oude dametjes. Lid zijn van Scouting was en is geen vrijblijvende zaak. Je legt bij je toetreding de belofte af en je volgt de wet. Scouting is meer dan alleen een vrijetijdsbesteding, het is een manier van leven: ‘De wereld een beetje beter achterlaten dan je hem hebt gevonden’. Scouting staat voor uitdaging. Bij Scouting besteed je je vrije tijd op een actieve en uitdagende manier in de natuur. Je hebt plezier met elkaar en leert om samen te werken en respect te hebben voor de ander.

2. Op een rij
Als iedereen er is, moeten ze elkaar binnen 30 seconden allemaal omhelsd hebben. Daarna moeten er in stilte, zonder te praten, een aantal rijen gemaakt worden. Op leeftijd, op aantal keren aan het woord, op macht, op wie het sociaalst is, enz.

3. Over de streep
De volgende vragen worden gesteld. Als een deelnemer de vraag met je kan beantwoorden loopt hij naar de overkant van de rest van de groep, over een streep.

• Als Scouting je aller leukste hobby is.
  • Als er wel eens over je geroddeld wordt.
  • Als je wel eens wordt buitengesloten.
  • Als je wel eens gelogen hebt tegen de leiding.
  • Als je op dit moment verliefd bent.
  • Als je vindt dat sommige van je medescouts ook je vrienden zijn.
  • Als je wel eens bang bent van andere scouts.
  • Als je je wel eens bedreigd voelt.
  • Als je tevreden bent met jezelf.
  • Als je regelmatig huilt om een film.
  • Als je wel eens iets gestolen hebt in een winkel.
  • Als je je wel eens alleen voelt bij Scouting.
  • Als je je onzeker voelt.
  • Als je voelt dat je er niet bij hoort op Scouting.
  • Als je winnen heel belangrijk vindt binnen Scouting.
  • Als je niet jezelf kunt zijn op Scouting.
  • Als je last van heimwee hebt tijdens een weekend of kamp.
  • Als je je wel eens afgemeld had tijdens groepsdraaien, omdat je geen zin had.
  • Als je wel eens wordt uitgescholden.
  • Als je wel eens uitgelachen wordt.
  • Als je je wel eens ziek hebt gemeld, terwijl dit niet was.
  • Als je wel eens belachelijk gemaakt wordt bij Scouting.
  • Als je spullen wel eens afgepakt worden bij Scouting.
  • Als je regelmatig vals speelt bij spelletjes.
  • Als je het eten van vanavond lekker vond.
  • Als je wel eens vervelende berichtjes krijgt van iemand.
  • Als je wel eens op social media gepest wordt.
  • Als je gepest wordt en bent geweest.
  • Als je zelf wel eens iemand gepest hebt.

4. Groepsgesprekken
Daarna gaan ze in ploegen uiteen, bij een kampvuur zitten, met een leider erbij. Iedereen moet iets zeggen met: “Als je me echt zou kennen zou je weten dat…”. De regel is dat je alles mag zeggen, maar dat je niks moet zeggen en dat niemand iets doorvertelt.

5. Kampvuur
Je sluit af met een gezellig en groot kampvuur.

Ongeveer een half uur.

• Waxinelichtjes.
  • Prints van de tekst.
  • Stookhout.
  • Aanmaakmateriaal.

• Let op! Er kunnen heftige reacties ontstaan. Zorg dat er iemand bij elke groep zit die ervaren is met gesprekstechnieken.
  • Deze activiteit is geschikt voor fase 2 (Wij) van de Development Award.
Lees 17429 keer Laatst aangepast op dinsdag, 17 november 2020 10:58