woensdag, 28 september 2016 18:47

KinderzwerfboekStation

Start een KinderzwerfboekStation bij je Scoutinggebouw of op een andere plek!
Een KinderzwerfboekStation is een plek waar kinderen boeken kunnen halen en gelezen boeken kunnen omtoveren tot kinderzwerfboek. Meestal is het een kastje dat binnen of buiten staat.

Bouw een Kinderzwerfboek-station.
Dit kan door de oudste groepen een kastje te laten timmeren (zie de bouwtekening). De jongere kinderen kunnen het kastje later versieren door het te verven.

Taken verdelen.
Spreek af wie de StationsChef (beheerder) van het Station wordt. Stel ook iemand verantwoordelijk als voorlichter en organisator. Lees hier wat deze rollen inhouden.

Boeken inzamelen.
Je hebt natuurlijk boeken nodig! Bedenk met de groep een leuke boekeninzamelactie. Je kan bijvoorbeeld met de bolderkar langs de deuren gaan. Of een inzamelactie voor de hele stad organiseren. Je kunt ook klein beginnen en een oproepje plaatsen via Social Media.

Boeken omtoveren tot Kinderzwerfboek
.
Gezellig samen stickeren. Alle ingezamelde boeken krijgen een zwerfsticker. Eén stickers op de kaft en één aan de binnenkant van de kaft. De boeken kunnen voorzien worden van een zwerfcode. Daarmee is het zwerfboek te volgen. Je hebt hiervoor wel een computer met internet nodig.

Je Station aanmelden en openen.
Laat de StationsChef het Station aanmelden. Bekijk met de organisator en een groepje kinderen hoe je het KinderzwerfboekStation gaat openen. Maak in ieder geval leuke posters en uitnodigingen. Lees leuke tips.

• Bouwmateriaal: hout, spijkers, hamers, verf, kwasten e.d.
  • Papier, stiften en scharen (voor posters, affiches, uitnodigingen voor de opening).
  • Voldoende zwerfstickers.
  • Computer met internet (om de boeken een zwerfcode te geven).

• Lees meer informatie over het boeken inzamelen met de bolderkar en in de stad.
  • Zorg er voor dat de ingezamelde boeken er netjes en aantrekkelijk uitzien. Bij voorkeur geen boeken vóór het jaar 2000.
  • Zit jouw Scoutinggebouw ver weg in het bos? Geen nood! Er zijn genoeg andere mogelijkheden. Zo kan je bijvoorbeeld boeken inzamelen voor een ander een ander Station in de buurt, kijk hiervoor op de kaart. Of start een Station op een andere plek in je dorp of stad. Ga maar eens na wáár in jou omgeving kinderboeken hard nodig zijn.
  • Regelmatig zijn er leuke activiteiten om aan mee te doen. Wat dacht je van de Nationale Voorleesdagen. Een aantal kinderen kunnen een voorleesactiviteit organiseren bij het Station in het gebouw. Het is natuurlijk ook leuk om ergens anders voor te lezen. Bij een Kinderboerderij bijvoorbeeld. Kinderzwerfboek houd je op hoogte van alle leuke activiteiten.
Lees 2176 keer Laatst aangepast op woensdag, 05 oktober 2016 17:38