vrijdag, 22 januari 2016 15:20

Connect – het fotospel

(1 Stem)

Het perfecte spel om met je explorerafdeling of roverscoutsstam jezelf wat meer zichtbaar te maken binnen je dorp of stad. Hiermee sluit je perfect aan bij “World Thinking Day” (Denkdag), namelijk connect (#WTD2016 #Connect10million). En is daarnaast ook prima te combineren met #scouting2025, dat ook tot doel heeft verbinden en zichtbaarheid van scouting te vergroten!

Voorbereiding

Maak een aantal opdrachten waarbij de deelnemers een foto moeten maken en deze op een social media platform moeten halen om deze opdracht te halen (inclusief bijbehorende #hashtag). Deel de opdrachten in naar verschillende type uitdagingen zoals:

• Verkleed 1 persoon uit je groepje als een superheld en voer een superdaad uit (specificeren van de actie kan ook, zoals help een oud vrouwtje oversteken).
  • Maak een kunstwerk na op …. (opvallende locatie) van voorwerpen die je daar vindt.
  • Vraag een willekeurige voorbijganger wat hij/zij vind van scouting en leg uit wat scouting voor jou betekend.
  • Zoek online contact met scouts die bezig zijn met “Wold Thinking Day” en zorg dat je beide een foto hebt in een gelijke pose of setting.

Bedenk op basis van de “World Thinking Day Activity Pack 2016 Connect” zelf nog aanvullende opdrachten. Vul de uitdagingen aan met wat globalere opdrachten (waar meer ruimte voor eigen creativiteit is): Maak van elk van onderstaande steekwoorden een foto

• Laat je uitdagen
  • Buitenleven
  • Veilig en gezond
  • Scoutfit
  • ….

Vul bovenstaande aan met steekwoorden, kunnen ook voorwerpen zijn (appel / fiets) of kleuren (groen / paars) of vormen (vijfhoek, cirkels) of gevoelens (vrolijk / verdrietig / spanning).

Uitvoering

Deel de groep in groepjes en stuur elk groepje op pad (bijvoorbeeld op de fiets of te voet). Geef een duidelijk eindtijd mee. Geef eventueel nog bonus punten voor het op de foto zetten van andere groepjes die en opdracht uitvoeren.

Evaluatie

Kijk na afloop met een drankje gezamenlijk de resultaten, bespreek de opdrachten na, maak de winnaar bekend, reik een prijs uit en deel die foto ook op social media!

• Papier/pen
  • Wigen smart-phones

• Laat van te voren aan de deelnemers weten dat ze een ‘opgeladen’ telefoon meenemen naar de opkomst.
  • Zorg dat deelnemers extra punten krijgen als een bericht op sociaal media gedeeld of geliked wordt.
  • Stuur de opdrachten in een whatsapp groep in plaats van op papier, zo kan je wat meer ‘competitie’ nastreven.
  • Maak van de prijs een wisseltrofee en maak er een jaarlijks terugkerend programma van (prijs maak je simpel door bijvoorbeeld een ‘facebook’ duim van hout uit te zagen en deze goud te verven).
Lees 7892 keer Laatst aangepast op zondag, 13 september 2020 12:58