dinsdag, 19 maart 2024 07:32

Zuid Afrikaanse kralen weven

De Zulu’s zijn de top in Zuid-Afrika, als het gaat om kralen weven. De Ndebele doen het ook, maar de Zulu’s maken de fraaiste dingen. Van een eenvoudig ringetje tot een ingewikkeld borststuk, schort of een zijkant voor een riksja. En telkens met vaste patronen en heldere kleuren. Het is een kunst die vooral door de vrouwen wordt beoefend en van moeder op dochter wordt overgebracht. Het leren weven van kralen begint al op jonge leeftijd.

Het maken van een Zoeloespeld. Bevestig een aantal lengtedraden aan één kant van de veiligheidsspeld. Je rijgt de kraaltjes aan de lengtedraden, behalve aan beide uiteinden. Neem de 2 ‘ongeregen uiteinden’ en rijg hier ook kralen aan. Je weeft ze dwars tussen de andere draden door. Onderlangs, bovenlangs telkens weer. Goed aanschuiven! Herhaal dit en let op je patroon dat je aan het weven bent, zorg dat je op tijd de juiste kleuren aanrijgt. Heb je het patroon helemaal klaar dan zie je een glinsterend geheel dat vrij stijf is. Je sluit het onderste randje met kralen af en rijgt de eindjes van de draadjes onzichtbaar naar boven en bind ze af. Gebruik je nylon draad dan kun je ze ‘afkitten’ met speciale lijm. Heel voorzichtig een druppeltje lijm op het afbindknoopje en je knoopje gaat niet meer los. De veiligheidsspeld is nu je eigen Zulu-broche geworden!

Variatie

Deze neemt veel meer tijd in beslag, maar geeft dan ook een heel mooi resultaat! Je neemt een lap stof en tekent er een Zulupatroon op. Vul het patroon in door de glaskraaltjes erop vast te rijgen heel dicht bij elkaar. Dit wordt door zowel de Zulu’s als de Ndebele gedaan.

• Rijggaren of nylon draad
  • Hele kleine glazen kraaltjes in verschillende kleuren
  • Zulupatroon
  • Eventueel naalden