maandag, 21 oktober 2019 18:40

Natuur knikkerbaan

(1 Stem)

Maak een knikkerbaan in de natuur met boomschors of andere natuurlijke materialen. Een kastanje of eikel kan als knikker dienen.

Er is prachtig speelgoed te koop in de winkels. Welpen vinden het echter zeker zo leuk om zelf speelgoed te maken. Zelf iets maken stimuleert hun creativiteit, fantasie en zelfvertrouwen. Deze opdracht is een combinatie van natuur en techniek.

Raksha gaat met de welpen naar een plek , vlak bij de Talaab poel, die de creativiteit van welpen prikkelt omdat er veel natuurlijke materialen te vinden zijn.

Raksha verdeelt de groep in nesten en laat elk nest zelf bedenken hoe ze ter plekke een knikkerbaan kunnen maken en dat ook uitvoeren. Zoek ook iets wat rolt dat kan dienen als knikker zoals een eikel of kastanje. Het is de bedoeling dat de knikker gaat rollen en een zo lang mogelijk traject aflegt, zonder van de baan te vallen.

Maak met de groep bij het clubhuis een zo lang mogelijke knikkerbaan met restmaterialen zoals wc rolletjes.

Laat de welpen bedenken hoe je de knikkerbaan spannend kunt maken met bochten erin en/of door gebruik van een trechter en andere constructies.

Zie hier voor een uitgebreide knikkerbaan uitleg.

Een plek waar hout, boomschors, eikels of kastanjes te vinden zijn.

Als er tijd over is kun je elk groepje zelf nog een ander spel met materialen uit de natuur laten bedenken en maken. Voorbeelden:

• Jeu de boules (met een eikel en kastanjes),
  • Slagbal (met een tak en een dennenappel),
  • Tollen (een eikel met een cocktailprikker erin).
  • Golf (met dennenappel en tak)
Lees 1251 keer Laatst aangepast op maandag, 21 oktober 2019 19:01