Oware

Oware is een abstract strategisch spel wat over de hele wereld gespeeld wordt, zei het met kleine verschillen zoals spelers aantal en spelstrategie. De oorsprong van de variant genaamd Oware is niet precies duidelijk, maar het word veelvuldig gespeeld in midden / west Afrika en in het Caribisch gebied. Het doel is om de explorers met elkaar te laten nadenken over de zetten die ze kunnen doen en samen het spel te spelen.

Scouting is een wereldwijde beweging en daar horen internationale contacten en activiteiten bij. Scouting Nederland had sinds maart 2010 een partnership met de Ghana Girl Guides Association (GGGA) en de Ghana Scout Association (GSA). Dit partnership bood vijf jaar lang prachtige mogelijkheden voor uitwisselingen tussen Nederlandse en Ghanese Scouts en Guides.

Oware is een typisch Afrikaans spel dat veel voorkomt in Ghana. Het doel van het spel is om alle zes de kanten van de tegenstander leeg te krijgen.

Dit zijn de instructies van het spel:

1. Eerst worden de 6 emmers van beide teams gevuld met 4 tennisballen per vak.
  2. Bepaal dan zelf wie er begint.
  3. Het team dat begint pakt alle 4 de tennisballen van 1 van zijn eigen emmers en stopt 1 tennisbal in de volgende emmer, 1 in de emmer daarna, 1 in de emmer daarna, etc. Je speelt tegen de klok in.
  4. Wanneer de tennisballen op zijn, speel je met de tennisballen uit de emmer waar de laatste tennisbal is in gelegd (ook als de tennisbal in een emmer van de tegenstander is gelegd). Je pakt dan die tennisballen eruit, inclusief de tennisbal die je er net in hebt gelegd.
  5. Blijf stappen 3 en 4 volgen totdat de laatste tennisbal in een lege emmer is beland. Dan is de volgende aan de beurt.
  6. Wanneer er een lege emmer op jullie kant is gevuld met vier tennisballen, dan kun je ze allemaal pakken tijdens je eigen beurt of de beurt van de tegenstander. Maar denk snel, want als er een tennisbal belandt in die emmer en het er 5 of meer worden, kun je ze niet meer pakken.
  7. Als jullie laatste tennisbal op vijandelijk gebied belandt en er dan in de emmer 4 tennisballen zitten, dan pak je al die tennisballen.
  8. Wanneer alle emmers van de tegenstander of van jouw team leeg zijn, krijgt het team dat nog wat tennisballen op hun eigen kant heeft alle overgebleven tennisballen. Tel nu hoeveel punten je hebt.
  9. Vul dan weer de emmers van jullie eigen kant van rechts naar links. Als de tegenstander emmers over heeft, vul je die met 4 tennisballen en worden die emmers van jou. Wanneer jullie alle emmers over hebben genomen, dan hebben jullie gewonnen.

• 12 emmers.
  • 48 tennisballen.

Lees 3510 keer Laatst aangepast op maandag, 07 december 2020 19:55
Meer in deze categorie: « Stammenstrijd Meidenfeestdag »