Anansi bezig bij de Emaarate ruïne

Scouting is een wereldwijde beweging en daar horen internationale contacten en activiteiten bij. Scouting Nederland heeft hiervoor een partnership met de Ghana Girl Guides Association (GGGA) en de Ghana Scout Association (GSA) gehad. Dit partnership bood prachtige mogelijkheden voor uitwisselingen tussen Nederlandse en Ghanese Scouts en Guides.

De Emaarate ruïne is een mysterieuze plek in de jungle. Er worden vaak vreemde voorwerpen gevonden die reizigers uit de hele wereld hier hebben achtergelaten. Boven op de Ruïne wappert een Ghanese vlag. “Nu de groep groter is geworden weten er vast wel een paar wat die verschillende spullen die hier nog liggen moeten voorstellen”, zegt Mowgli. “Vast wel”, zegt Bagheera. “Zeker weten”, zegt Baloe. “Daar zullen we wel achter komen”, gaat Hathi verder. Het duurt niet lang totdat iedereen door elkaar aan het praten is, maar uiteindelijk komen ze er wel uit.

1. Driedelig memorie

Oe heeft bij de spullen die bij de Emaarate ruïne liggen foto’s gevonden en heeft daarvan een memoriespel gemaakt. Het zijn allemaal Ghanese voorwerpen. Weten jullie wat het zijn en wat we daar in Nederland voor gebruiken.

Materiaal

• zelf gemaakt 3 - delig memorie spel.

Op het ene kaartje staat het Nederlandse woord, op kaartje twee een plaatje van een typisch Nederland voorwerp en op kaartje drie datzelfde maar dan uit Ghana zoals:

• Het woord “Vlag”, plaatje van Ghanese vlag en een plaatje Nederlandse vlag.
  • Het woord “Eten”, plaatje van rijst en een plaatje van patat.
  • Het woord “Kleding”, plaatje van Nederlandse kleding en een plaatje van Ghanese kleding.
  • Het woord “Land”, plaatje van de kaart van Ghana en een plaatje van de kaart van Nederland

De welpen spelen een memorie spel, maar dit keer gaat het niet om twee kaartjes, maar om drie.

2. Kleding wisselspel

Toen Chil over Ghana vloog, zag hij allerlei kleuren beneden! Toen hij wat lager was gaan vliegen, zag hij dat het van de kleding van de mensen kwam. Niet alleen van de vrouwen met mooie jurken, maar ook de mannen droegen prachtige kledingstukken met allerlei kleuren. Dit had Chil nog nooit gezien, en hij vroeg zich af of het in andere landen ook zo was… Hij dacht van niet.

Materiaal

• Kleding uit andere landen, Foto’s of plaatjes van de vlaggen van de landen.

Verzamel kledingstukken uit andere landen (sombrero, burka, sarong, etc.) en vraag aan de kinderen welk kledingstuk bij welk land hoort. Je kunt het met de kinderen (vooral met welpen) ook hebben over het verplicht dragen van bepaalde kleding (bijvoorbeeld schooluniform in Engeland, hoofddoek in Islamitische landen). Word je in Nederland ook verplicht om bepaalde kleding te dragen?

Speel vervolgens een variant op stoelendans: Leg één kledingstuk minder neer dan het aantal deelnemers. Zolang de muziek speelt, loopt iedereen langs de kleding. Zodra de muziek stopt, zoekt iedereen een kledingstuk. Heb je geen kledingstuk, dan doe je niet meer mee. Daarna wordt er weer een kledingstuk weggehaald en begint de muziek opnieuw. Wie geen kledingstuk meer kan vinden doet niet meer mee, net zolang tot er één deelnemer overblijft. Dit is de winnaar.

3. Twisterspel

Bij de Emaarate ruïne moet je goed kunnen klimmen, klauteren, je evenwicht kunnen bewaren enz….net als RikkiTikkiTavi. Om te kunnen overleven in de jungle van Ghana moetje dit ook allemaal kunnen. Om dit te oefenen gaan we een twisterspel doen. Je kan vanuit Nederland in Ghana komen met een vliegtuig of met een boot, maar dan doe je er heel lang over.

Materiaal

• een speelveld zoals het originele Twisterspel alleen dan 4 X 6 verschillende speelvelden te weten 1 rij van 6 vliegtuigen, 1 rij van 6 blauwe vlakken met golven (de oceaan), 1 rij met 6 vlakken met een plaatje Nederland en 1 rij met 6 vlakken met een plaatje van Ghana.
  • Een draaischijf met de 4 verschillende dingen zoals hierboven genoemd en met daarop rechterhand, linkerhand, rechtervoet en linkervoet.

Met 4 welpen tegelijk aangepaste twister spelen. De leiding draait aan de draaischijf en dan moeten alle 4 de welpen proberen de opdracht uit te voeren. Als je omvalt ben je af. Het wordt steeds moeilijker, want je komt steeds meer in de “knoop” te zitten en er zijn maar weinig plekken vrij.

4. Kimspel

Akela weet veel. Veel van de voorwerpen uit Ghana die bij de Emaarate ruïne zijn gevonden kent ze ook. Weten de welpen net als Akela wat de spullen voorstellen.

Materiaal

20 of meer echte voorwerpen uit Ghana of Afrika en als die er niet zijn plaatjes van voorwerpen. Een niet doorschijnende doek die over alle voorwerpen heen past.

Leg alle voorwerpen in de kring en bekijk ze met de welpen, wat stellen de voorwerpen voor en hoe heten ze. Hierna verstoppen we alle voorwerpen onder een kleedje en moeten de welpen alleen of per tweetal opschrijven welke voorwerpen ze hebben onthouden. Hierna controleren welke ze goed hebben opgeschreven en welk ze waren vergeten.

• zie spelen

Lees 4635 keer Laatst aangepast op maandag, 13 januari 2020 19:32