Kompas tekenen

(1 Stem)

Een tekening of figuur zo goed mogelijk uitzetten op bijvoorbeeld een grasveldje.

De scouts gaan m.b.v. een kompas lijnen uitzetten op het grasveld om zo een figuur te maken. Ze beginnen bij een vooraf uitgezette haring en vanaf dat punt trekken ze een touw naar het volgende punt en zo verder tot ze het figuur af hebben. De richting van de lijn bepalen ze d.m.v. het kompas en de afstand m.b.v. een meetlint. Bij elke richting i.c.m. een afstand zetten ze een haring neer, bijvoorbeeld: "De volgende haring komt te staan op 3,65 m in de kompasrichting 154 graden".

Als de scouts klaar zijn kan je van boven af je creatie bekijken en beoordelen. Voor kleinere figuren kan een ladder handig zijn. Voor grotere figuren kan misschien beter een hoger punt opgezocht worden.

Totaal: 2,5 uur:

• Figuren bedenken en tekenen: 2 uur.
  • Hoeken bepalen: 15 min.
  • Kompas richtingen bepalen: 10 min.
  • Eerste punt uitzetten: 5 min.

• Touw.
  • Haringen, piketten, iets om in de grond te steken.
  • Kompas.
  • Hamer.
  • Hoogtepunt om je creatie te bekijken, zoals een ladder of maak gebruik van je omgeving.

• Zorg dat het figuur op het grasveld past en je genoeg materiaal hebt.
  • Ook moeten de scouts kennis van het kompas hebben.
  • Wat de scouts uiteindelijk goed moeten beseffen is dat een klein verschil in graden grote gevolgen kan hebben.
  • Breng de scouts bij dat 1 graad scheef schieten bij een lengte van 1 km al een verschil oplevert van ruim 17 m. En bij 5 graden 87 m. Het is best naar als je daardoor je eindlocatie niet bereikt op een hike.
  • Bij kleine afstanden (bv 2 m) sta je snel te dicht bij. Zet daarom eerst een punt uit veel verder van je vandaan. Hou hier tussen een touw strak en meet dan de afstand. Want, wanneer je een jalon (zie wikipedia => landmeten) of nog iets dikkers (pio-paal) gebruikt om punten uit te zetten, dan is het exacte punt op de grond weer lastig te bepalen. Gebruik je namelijk wel altijd het zelfde punt op de paal en hou je deze wel recht.
  • Bij het landmeten hoort de jalon ook altijd loodsrecht te staan. Als je een doosniveau of een schiet lood tot je beschikking hebt bevorderd dit de nauwkeurigheid op kortere afstand.
  • Een variatie hierop: 2 groepjes een figuur uit laten zetten. Vervolgens de 2 groepjes elkaars figuur vastleggen in kompasrichtingen en afstanden. Als ze dit goed doen komen de vastgelegde richtingen en afstanden overeen met de eerst beschrijving toen de figuren werden uitgezet.

• Een hamer kan hard aankomen als je op je hand slaat!
Lees 2590 keer Laatst aangepast op maandag, 07 december 2020 19:42