maandag, 16 september 2019 16:46

Magnifieke mosjes

Aan mosjes loop je gemakkelijk voorbij. Ze zijn overal en in allerlei soorten. Sta eens stil bij de wonderlijke wereld van mosjes.

Nu de natuur nog net niet is ontwaakt uit de winterslaap, is het een prima tijd om je eens te verdiepen in de miniwereld van de mossen. Mossen en korstmossen vind je overal in allerlei soorten, maar je loopt er gemakkelijk aan voorbij. Ze zijn prachtig en zeker de moeite waard om eens van dichtbij te bekijken. Fascinerend als je ze door een vergrootglas bekijkt.

Ga met de scouts naar buiten en laat zoeken naar mossen. Ze zijn gemakkelijk te vinden tussen het gras, op stoeptegels, op muurtjes, in plantenbakken en op bomen. Er zijn in Nederland 600 verschillende soorten. Hoeveel verschillende soorten kunnen de scouts vinden?

Mossen hebben geen wortels waarmee ze water en voedingsstoffen uit de bodem halen, alleen kleine hechtworteltjes om op hun plek te blijven, ze halen met hun blaadjes voedsel uit regenwater. Ze zuigen het water op als een spons: giet maar eens wat water op droge mosjes en kijk hoe ze opfrissen.

Mossen planten zich voort met sporen. Je kunt de felgekleurde rode, groene of gele sporenkapseltjes die boven het mos uitsteken prachtig zien.

Gewone mossen zijn groen en lijken op een plantje. Korstmos is iets heel anders, het is een samenwerking tussen een schimmel en een alg en vaak grijs of geel. Korstmossen vind je op stoeptegels, op hout en op boomschors. Op de stoep zien ze er soms uit als een plakkaat kauwgum. Ze blijven echter niet aan je schoen plakken. Soms lijken ze op een miniatuur koraalrif. In Nederland komen 624 soorten korstmossen voor. Hoeveel verschillende kun je vinden?

Korstmossen zijn indicatoren voor luchtvervuiling. Er zijn korstmossen die slecht tegen ammoniak kunnen en dan verdwijnen zoals schildmos, schorsmos en eikenmos. Andere korstmossen zoals dooiermos, poedergeelkorst en heksenvingermos houden juist wel van ammoniak.

Wist je dat je een muur kunt beschilderen met mos? Voor mosgraffiti heb je ‘mosverf’ nodig. Het recept voor mosverf: neem een handvol mos en mix met bier of yoghurt en een theelepel suiker in een blender tot een papje. Smeer de ‘mosverf’ met een dikke kwast in een patroon op de muur (bijvoorbeeld een tekst). Houdt het kunstwerk vochtig met een plantenspuit, binnen een paar dagen gaat het vanzelf groeien.

Bron

Natuuropdrachten

Eventueel vergrootglazen

Tips:

Voor zoekkaarten en een onderzoeksboekje

Lees 864 keer Laatst aangepast op maandag, 29 juni 2020 16:42