maandag, 16 september 2019 16:56

Lekker warm

De bevers ontdekken hoe je lekker warm kunt worden als het koud is.

Bas Bos verteldt: Op 10 februari is het warmetruiendag waarbij we de verwarming iets lager zetten en een dikke trui aandoen om zelf iets te doen aan energiebesparing. Laat de bevers ontdekken hoe je lekker warm kunt blijven als het koud is. Bevers leren welke trucjes dieren gebruiken om te overleven en zichzelf te beschermen tegen de winterkou.

De bevers kleden zich warm aan met een dikke jas, muts, sjaal, wanten, dikke sokken. Bas Bos vraagt: Wat kun je allemaal nog meer aantrekken om het lekker warm te krijgen? Hoe blijven dieren warm?

Bas Bos gaat samen met de bevers naar buiten en laat de temperatuur voelen. Is het koud of valt het wel mee? Samen zoeken ze het plekje bij het clubhuis waar het het allerkoudst is en voel de kou. Waarom is het op dat plekje zo koud? Zoek dan het plekje bij het clubhuis waar het het minst koud is. Waarom is het op dat plekje minder koud? Kruip lekker dicht bij elkaar op het beschutte plekje om het warm te krijgen. Waar verschuilen dieren zich?

De bevers stampen met hun voeten, klappen in hun handen, wrijven hun armen en benen warm.

Bas legt aan de bevers uit dat door te bewegen krijg je het warm: Laat een denkbeeldige hoela hoep rond de armen, benen, nek, het lichaam draaien. Gooi hem in de lucht en vang hem weer op. Alles kan met een denkbeeldige hoela hoep.

Doe een renspel zoals tikkertje of overlopertje, daar krijg je het pas echt warm van.

Helemaal tof als je tot slot hout in een vuurkorf kunt aansteken. Handen warmen aan het vuur, met een beker warme chocolademelk.

Maak met de kinderen iets waar je lekker warm van wordt, zoals een lapjesdeken of lange sjaal, als een gezamenlijk project.

Je kunt elk kind een stukje van de deken of sjaal laten punniken, haken, breien of een lapje laten versieren. Naai of haak alle onderdelen aan elkaar of naai de lapjes op een fleece dekentje.

Eventueel vuurkorf met hout en bekers warme chocolademelk

Lees 908 keer Laatst aangepast op maandag, 16 september 2019 18:28