zaterdag, 10 augustus 2019 14:23

Natuur keten spel

Speel een ketenspel om de samenhang in de natuur te zien, zoals een voedselketen.

In de natuur hangt alles met elkaar samen, die samenhang kunnen we bijvoorbeeld zien in voedselketens. Als de keten wordt doorbroken doordat een soort onvoldoende te eten heeft, dan is het evenwicht verstoord en ontstaat er een probleem in de hele keten.

Het weer heeft veel effect. Wanneer het bijvoorbeeld lange tijd niet regent verdorren de planten en is er minder te eten en drinken voor dieren.

De scouts spelen het ‘ketenspel’ met de kaartjes uit de bijlage. Ga in een grote kring staan en deel de 12 kaartjes uit, 1 kaartje per kind. De leerling met het eerste kaartje start het spel (zie kaartje). Er ontstaat een kettingreactie waarbij steeds de volgende speler in aktie komt door een woord dat wordt geroepen.

De scouts lopen in 2-tallen rond en zoeken een levend organisme zoals een boom, gras, een vogel, mieren, pissebedden. Het 2-tal bespreekt samen waar dit organisme allemaal mee te maken heeft. Bijvoorbeeld wat is de invloed van regen op het gras? En zon? Welke dieren wonen in het gras, welke dieren eten van het gras? Wat zou er gebeuren als mensen het gras niet zouden maaien?

12 kaartjes uit de bijlage, uitgeknipt

• Je zou dit ook eventueel in ploegen kunnen spelen. dan krijgen de scouts 2 kaartjes per persoon.
  • Als je de kaartjes lamineerd dan kun je het spel meerdere keren spelen.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 15 Herstel ecosystemen en behoud biodiversiteit.

Aanvullende informatie

Lees 1381 keer Laatst aangepast op zondag, 26 november 2023 01:22