vrijdag, 12 juli 2019 13:48

ABC Challenge

(1 Stem)

Beleef alle facetten van Scouting door opdrachten te doen bij iedere letter van alphabet.

Thema introductie bevers: Stuiter en de bewoners van Hotsjietonia zitten rond de boom. Ze praten met elkaar over wat ze doen en leuk vinden. Iedere bewoner heeft zo zijn eigen specialiteit. Zo kan Stuiter bij iedere bewoner andere spelletjes en activiteiten doen. Bijvoorbeeld bij Rozemarijn brood bakken, bij Bas Bos en Rebbel alles te weten komen over de natuur, bij Sterre en Steven varen.

Thema introductie welpen: Baloe geeft les in de wetten van de jungle. Dat is niet saai of vervelend. Dat is leuk!

Bij Scouting doen we zoveel verschillende gave dingen, dat het soms zelfs lastig is dit in één keer op te noemen. Op het terrein zijn veel verschillende opdrachten te voltooien. Kan je ze allemaal vinden en gedaan hebben?

Deze activiteit is zowel voor individueel als voor groepjes uit te werken. Bepaal dit vroeg in het stadium van het uitwerken van de opdrachten, zodat alle opdrachten goed op elkaar aansluiten.

Voorbeeld thema's voor opdrachten

• A: Activiteitengebieden, Awards
  • B: Bevers, Buitenleven, Brood baken, Badges, Bonte avond
  • C: Competenties, Collectes, Communicatie
  • D: Durven, Doorzetten,
  • E: Explorers, Expressie, EHBO
  • F: Financiële actie, Foto maken, Foto's van vorige jaren bekijken
  • G: Groep, Girls, Grenzen verleggen
  • H: Hike, Herinneringen, Hotsjietonia
  • I: Internationaal, Identiteit, Insignes
  • J: Jungle, JOTA / JOTI, Jamboree
  • K: Kampvuur, Kabelbaan, Kompas, Koekjes, Knopen, Koken, Kanoen
  • L: Leiding, Limonade post, Levend ...
  • M: Meiden, Mini-pionieren, Marshmallows, Mowgli & Shanti
  • N: Nesten, Natuur
  • O: Overvliegen, Outdoor, Ontwikkeling & Uitdaging, Open & Divers
  • P: Ploegen. Pionieren, Partenza
  • Q: Quiz
  • R: Roverscouts, Rainbow, Regio
  • S: Scoutfit, Speltak, Scouts, Samenleving, Stam, Samenwerken & Verbinden
  • T: Team, Trots & Zichtbaar, Tekenen, Tenten
  • U: Uitdaging
  • V: Veilig & Gezond, Vrijwilligers, Varen, Vlaggenroof, Vuur maken, Vliegen, Vlotten bouwen
  • W: Welpen, Wet & belofte, Wateractiviteiten, Waterraket maken
  • X: XXL
  • Y: Yell, Yoga
  • Z: Zelfbestuur, Zingen rond kampvuur, Zeilen

• Stempelkaart
  • Stempels of stiften
  • Afhankelijk van de gekozen opdrachten

Denk eraan dat iedereen de opdrachten zou moeten kunnen uitvoeren, zodat niemand zich buitengesloten voelt.

• Maak er een opendag van om iedereen in de omgeving te kunnen laten zien wat scouting allemaal te bieden heeft.
  • Om te voorkomen dat iedereen bij A begint en er daardoor daar een lange rij ontstaat, geef je iedereen een stempelkaart en zeg je duidelijk dat je niet in volgorde de kaart vol hoeft te krijgen.
  • Wanneer je minder opdrachten wil of kan doen dan alle 26 letters uit het alphabet, kan je er voor kiezen om met de overgebleven letters een woord te vormen die de deelnemers moeten raden. De deelnemers komen achter de letters van het woord door de opdrachten te doen en zo letters weg te kunnen strepen.
  • Pas de moeilijkheid van de opdrachten aan aan de leeftijd van de deelnemers, en maak verschillende varianten van dezelfde opdracht indien nodig.
  • Kom je er niet zo snel uit wat je als opdrachten allemaal wil hebben, vraag dan aan je jeugdleden wat elke letter uit het alphabet voor hun op scoutinggebied betekend en verzamel deze. Wanneer je dit met roverscouts doet, willen ze vast ook wel meehelpen met de voorbereiding van de dag.
Lees 5650 keer Laatst aangepast op maandag, 31 mei 2021 13:58