Twister

Behendigheid.

Maak van te voren een twisterveld op de vloer. Dit kan door gekleurde vellen op een plastic zeil te plakken of door het veld te tekenen met stoepkrijt. Een twister veld heeft vier gekleurde banen van 4 vakjes, in de kleuren groen, rood, geel en blauw. Het normale twisterveld is 4 bij 4 groot. Voor een groep moet dit groter gemaakt worden, bijvoorbeeld 12 x 4 of 16 x 4.

De spelers verspreiden zich over het speelveld. De leiding noemt een ledemaat en een kleur, bijvoorbeeld: linkervoet op geel, rechterhand op groen. De spelers moeten nu dat ledemaat op een vrij vakje van de desbetreffende kleur zetten. De andere ledematen blijven staan waar ze stonden. Naast handen en voeten mag niets anders de grond raken. Lukt dit niet, dan is de speler af en mag niet meer meedoen. Wie houdt dit het langst vol?

• Twisterveld (met gekleurde vellen op plastic zeil of stoepkrijt).
  • Draaibord Twister.

• Als het te lang gaat duren kan de leiding langzaam aan het veld steeds kleiner maken.
  • Je kunt het ook in twee teams spelen. Zodra alle leden van een team af zijn, wint het andere team. De teamleden kunnen ook zo gaan staan dat je het andere team hindert.
  • Neuzen (of andere lichaamsdelen) ook op een kleur plaatsen. Dit is handig om de laatste spelers af te krijgen.
  • Spelers zelf ook een kleur geven. Elke speler krijgt een blaadje met een kleur op zijn rug, deze mag ook als vlak worden gebruikt. Let hierbij wel op de veiligheid van de spelers.
  • Je kunt het ook als knoeispel spelen, ook leuk op kamp: gebruik bijvoorbeeld pannekoeken als kleurvlakken, of maak deze op een groot zeil met verf, of met etenswaren zoals vla, curry, enzovoorts. Zorg ervoor dat je leden oude kleding dragen!
  • Of maak er een twisterpad van. Teken op een zeil handen en voeten in linker en rechter variant. Proberen nu naar de overkant te komen door alleen met de juiste lichaamsdelen de grond te raken.
  • Andere leuke varianten zijn: Stamtwister en Holi Twister.
Lees 3367 keer Laatst aangepast op maandag, 17 augustus 2020 21:16