zondag, 07 april 2019 12:58

De leeuw van Leuven

Dit samenwerking teamspel is een combinatie van 'Hollandse Leeuw' en het 'Spel van Leuven/ dweilhockey'.

In plaats van individueel zoals bij 'Hollandse Leeuw' speel je dit spel per ploeg. Alle scouts in de ploeg krijgen een nummer. De tikker in het midden roept een nummer, van elke ploeg probeert de scout met dat nummer de overkant te bereiken zonder te worden opgetild. In het midden van het speelveld ligt een handdoek (of bal) die wordt verdedigd door de tikker. De scouts die het lukt deze handdoek mee over de achterlijn te krijgen verdiend een bonuspunt voor zijn ploeg. Als meerdere scouts samen de handdoek vast hebben worden geen bonuspunten verdiend.

Als je wordt opgetild door de tikker val je af voor je ploeg en ga je de tikker helpen, in samenspraak met de tikker kun je dan natuurlijk juist de spelers van de concurrerende ploeg proberen op te tillen of te belemmeren de handdoek te pakken.

Afhankelijk van welke scouts aan welke zijde van het speelveld staan van welke kant de komen overlopen.

De tikker van er ook voor kiezen om in plaats van een nummer het woord leeuwen te roepen. Dan mogen alle scouts rennen om de overkant te bereiken. De scouts kunnen nu dus van 2 kanten het speelveld oversteken, ook kunnen ze elkaar helpen om de handdoek met bonuspunten over de achterlijn te krijgen.

Oude handdoek

• Waarschuw de kinderen iemand na het optillen weer rustig op de grond terug te zetten en niet zomaar los te laten.
  • Speel dit spel op een grasveld en niet op een stenen ondergrond om valpartijen en stoei situaties zachter te maken.
  • Let op voor uitstekende voorwerpen in het speelveld. Hierdoor kunnen de kinderen zich ernstig bezeren.

• Zie voor de basisregels van Hollandse Leeuw: Hollandse Leeuw/ Britse Buldog
  • Zie voor de basisregels van Spel van Leuven/Dweilhockey: Spel van Leuven Dweilhockey
  • Als variatie kun je voor de handdoek meer bonuspunten uitdelen, ook is het mogelijk om hier per ronde mee te varieren of hier een oplopend patroon in te hanteren.
Lees 1716 keer Laatst aangepast op zondag, 14 juli 2019 18:44