maandag, 25 februari 2019 11:30

Heitje voor een karweitje

(1 Stem)

Alles kost geld en we willen Scouting als goedkope vrijetijdsbesteding behouden. Daarom is het belangrijk dat er ook op andere manieren geld binnen komt. Dan kunnen de handen uit de mouwen! Een heitje voor karweitje is altijd leuk en de jeugdleden leren meteen de waarde van geld kennen.

Thema introductie bevers

Rebbel vindt het heerlijk om iedereen te helpen. Ze leert de bevers met welke klusjes ze heel goed andere mensen kunnen helpen.

Thema introductie welpen

Raksha staat altijd voor iedereen klaar. Ze leert de welpen hoe ze met praktische klusjes klaar kunnen staan voor andere mensen.

Het spel

'Een heitje voor een karweitje', het is een begrip. De auto wassen, de hond uitlaten, de schuur uitruimen voor een extra zakcentje. Jij kan voor een prikkie je glaswerk weg laten brengen en "het helpt kinderen bij het leren omgaan met geld ".

Het komt nog weleens voor dat kinderen uit de buurt ineens voor de deur staan, met de vraag of ze je ergens mee kunnen helpen voor een klein bedrag of iets lekkers te snoepen. Maar welke klusjes zijn nu gepast om te geven en welke kun je beter niet door kinderen laten doen?

Wees concreet: Let goed op welke taken je aan een kind geeft. Misschien mogen ze van hun ouders niet naar de glasbak lopen of zijn ze niet in staat om een grote hond uit te laten, en als ze met een schuursponsje de autolak eraf schrobben, ben je verder van huis. Bij kinderen moet je heel concreet zijn. Leg duidelijk uit wat je verwacht en hoeveel geld ze ervoor krijgen.

Hoeveel geld je geeft voor een klus bepaal je natuurlijk zelf, maar volgens het Nibud ligt het bedrag rond de 1 of 2 euro. Het doorsneebedrag dat zes- tot tienjarigen krijgen, is 1 euro; voor kinderen van tien jaar en ouder is de vergoeding 2 euro per taakje. De hoogte van het geldbedrag ligt aan de omvang van de klus.

Het doel van 'een heitje voor een karweitje' is erg belangrijk. Als kinderen geld inzamelen voor een goed doel of iets leuks voor de hele straat, is het een goede les voor de financiële opvoeding en leer je kinderen de waarde van geld. Het is alleen niet de bedoeling dat kinderen overal maar aan gaan bellen, niet iedereen zit er op te wachten. Laat kinderen bijvoorbeeld alleen bij mensen aanbellen die ze kennen.

Diverse klusjes

1. Glas en batterijen wegbrengen: Maak kinderen spelenderwijs milieubewust en beloon ze met een zakcentje. Stuur ze met een volle tas naar de glasbak of laat ze lege batterijen wegbrengen. Tip: download de Recyclewijzer. Hier kunt u precies vinden welk afval waar moeten worden weggegooid.
  2. Auto wassen: Een prima heitje voor een karweitje! Pak een spons en een paar emmers water met zeepsop. Is de auto weer blinkend schoon? Tover een stofzuiger tevoorschijn, want de binnenkant kan wellicht ook een schoonmaakbeurt gebruiken. Daarna rinkelt de kassa pas!
  3. Planten water geven: Gietertje gevuld? Dan kan het ‘water-geef-rondje’ beginnen. In de koudere maanden kunnen kinderen binnen het groen ‘levend’ houden. En in de warmere maanden kan ook de tuin gesproeid worden.
  4. Was sorteren op kleur: Stapelt de vuile was zich snel op? Laat uw kinderen de kleding sorteren op kleur. Dat scheelt u straks weer tijd. Wasje gedraaid? Dan kunnen ze ook weer helpen met ophangen. Een kind kan de was doen!
  5. Kleding naar kledingbakken brengen: Oude kleding over? Geef het aan een goed doel! Laat de kinderen de kleding brengen naar de daarvoor bestemde kledingbakken in de buurt. Heeft u weer wat ruimte in de kast én blije kinderen.
  6. Hond uitlaten: Voor dit heitje voor karweitje is er 1 must have: een hond. Geen hond thuis? Laat de kinderen in de straat rondvragen of ze de hond mogen uitlaten voor een extra zakcentje. Dat vinden de buren vast een goed idee!
  7. Onkruid wieden: Helaas schieten onkruiden vaak als paddenstoelen uit de grond. Dat kost nogal wat tijd om te verwijderen! Schakel de kinderen in en download meteen de Onkruiden app. Via deze app kunt u de kinderen spelenderwijs onkruiden leren herkennen.
  8. Gras maaien: Geen robotmaaier in uw bezit? Dan is grasmaaien een mooi karweitje voor de kinderen. Gras moet namelijk tussen maart en oktober wekelijks gemaaid worden. Geef uw kinderen de nodige instructies en uw gazon is zo weer schitterend gekortwiekt!
  9. Boodschappen halen: Een pak melk vergeten of broodnodig brood nodig? Stuur uw kind even naar de supermarkt. Wellicht kan opa of oma ook nog een boodschapje gebruiken! Spreek uiteraard wel goed af dat ze geen onbekenden helpen.
  10. Vuilnis buiten zetten: Vele handjes maken licht werk! Overal in huis staan vuilnisbakken die geleegd moeten worden. En de allergrootste vuilnisbak moet ook op straat gezet worden.

• Begeleidende brief voor ouders / verzorgers
  • Eventueel schematisch overzicht hoeveel de jeugdleden verdiend hebben
  • Benodigde materialen voor de diverse klussen

Geef als tip mee dat jeugdleden alleen bij bekenden klussen gaan doen.

Lees 2529 keer Laatst aangepast op zondag, 15 mei 2022 11:57