Hoe zuur is jouw water?

(1 Stem)

Wist je dat slootwater zuur kan zijn? Niet zo zuur als citroensap, maar een beetje zuur. Slootwater kan ook een beetje basisch zijn. Dat is het tegenovergestelde van zuur en is zepig. De meeste slootbewoners zwemmen het liefst in water dat niet zuur is en niet basisch is, net als kraanwater. Wil jij weten of het water in de sloot/rivier dicht bij jouw clubhuis zuur of basisch is? Test dat eens met rode kool!

Thema introductie welpen

Malchi zwemt graag een rondje door de Talaabpoel en komt dan soms ook in de slootjes die er in uitmonden. Maar in sommige slootjes komt Malchi niet graag. De welpen gaan onderzoeken waarom Malchi in de ene sloot wel graag zwemt en in de andere niet.

Het spel

Spoel de glazen potjes om. Doe in één potje kraanwater, in één potje azijn en in één potje water met afwasmiddel. Doe in ieder potje een eetlepel rode kool. Zet op ieder potje wat er in zit. Laat dit een uur staan. Zie je dat de kleur van het water verandert? Het kraanwater wordt paars, de azijn wordt roze en het zeepwater wordt blauw/groen.

Doe een eetlepel rode kool bij het water uit de sloot/rivier bij jouw clubhuis uit de buurt en laat het een uur staan. Welke kleur krijgt het water? Kleur nu het vierde potje in de kleur van het water. Is jouw sloot/rivierwater rozer (= zuurder) of blauwer (= meer basisch) dan kraanwater?

Voorbereidingstijd

5 tot 10 minuten.

• 4 glazen potjes.
  • Potje rode kool (zonder appels, uit de supermarkt).
  • Eetlepel.
  • Azijn.
  • Afwasmiddel.
  • Kraanwater.
  • Sloot/rivierwater uit de omgeving van je groepshuis.
  • Kleurpotloden of verf.

• Als je klaar bent met dit proefje weet ik nog een leuke truc. Doe in het potje met zeepwater een scheut azijn. Wauw, ineens kleurt het blauw/groene water roze. Het lijkt wel toveren!
  • Dit spel kan bijdragen of de inleiding vormen van meer aandacht in het belang van schoon en voldoende drinkwater. Laat de leden eens de blauwe tien uitzoeken of bezoek met elkaar een waterzuiveringsinstallatie.
  • Deze activiteit is geschikt als onderdeel voor het insigne Natuur.
Lees 3289 keer Laatst aangepast op zondag, 13 juni 2021 13:46