maandag, 16 oktober 2017 13:02

Ten minste houdbaar tot

Bewust wording dat je altijd goed moet opletten wat je eet.

Variatie 1

Deze variatie wordt met kaartjes gespeeld. Maak als leiding 50 gekleurde kaartjes met producten met een datum er op. 25 producten zijn THG (tenminste houdbaar tot). Dit zijn bijvoorbeeld meel, koffie, chocolade, blikken en zakjes saus. De andere 25 producten zijn TGH (te gebruiken tot). Dit zijn de verse produkten vis, vlees, groenten, verse sappen etc.

Maak nu 2 groepen scouts en leg uit wat het verschil is van THG en TGH laat deze groep in estafette vorm een parcours afleggen tegen elkaar. Zorg dat er ook kaartjes zijn over de datum en op de datum. Elke scout pakt tijdens het parcours halverwege 1 kaartje en mag deze terug leggen als het niet meer goed is. Anders moet deze worden meegenomen en aan het eind in de boodschappentas worden gegooid. Bij de puntentelling worden de goede kaartjes opgeteld en de over de datum kaartjes TGH af getrokken. Welke groep heeft er gewonnen? Dit spel kan een paar keer gespeeld worden. Elk goed kaartje is 4 punten elk verkeerd kaartje 5 punten. Een THT kaartje met de datum van gisteren is natuurlijk 2 punten waard want dat mag nog steeds gegeten worden.

Variatie 2

Variatie 2 is met echte producten waar een maaltijd mee gemaakt moet worden. De leiding koopt bijvoorbeeld reclame of afgeprijsde producten in. Het kost wel geld en dingen die TGT over de datum moeten echt weggegooid worden. Er zijn altijd vers producten die over de datum zijn en nog goed zijn. Zodra het niet meer goed ruikt altijd weggooien. Maak hier de scouts bewust van.

• 50 gekleurde kaartjes met een naam van een product met een datum. THT en TGH
  • 2 boodschappen tassen
  • Of bij variant 2 versproducten om een gezonde maaltijd te maken

Misschien kun je met de plaatselijke supermarkt een deal sluiten over de versproducten en de datum er op. Of sommige producten koop je een week eerder.

Lees 2207 keer Laatst aangepast op zondag, 09 juni 2019 00:10