Ghanaquiz

(1 Stem)

Scouting Nederland had hiervoor van 2010 tot 2015 een partnership met de Ghana Girl Guides Association (GGGA) en de Ghana Scout Association (GSA). Dit partnership bood vijf jaar lang prachtige mogelijkheden voor uitwisselingen tussen Nederlandse en Ghanese Scouts en Guides. Door middel van een quiz kan je de jeugdleden kennis over Ghana laten vergaren.

Dit is een multiple choice spel. Leg uit dat elke muur van de ruimte waar je bijeenkomt een ander antwoord is: A, B, C en D. Hang A4-tjes met de letters op de muren. Bij bevers kun je ook vier verschillende kleuren gebruiken. De kinderen moeten de volgende vragen beantwoorden door naar de juiste muur te rennen. Degenen die het foute antwoord geven kunnen gaan zitten, of je laat ze allemaal meedoen en zelf tellen hoeveel vragen ze goed hebben. Je kunt ook nog zelf vragen maken, bijvoorbeeld door te laten raden welke muziek uit Afrika komt, laten raden welke foto van een Afrikaan is, enzovoort.

Een variatie van de activiteit kan zijn om het als waar / niet waar spel te spelen.

Een aantal vragen kunnen zijn:

1. Waar ligt Nederland? Europa
  21. Welke muntsoort heeft Ghana? Cedi
  22. Hoeveel inwoners heeft Nederland? 16 miljoen
  23. Hoeveel inwoners heeft Ghana? 22 miljoen
  24. Hoe heet de vereniging van meisjesscouts in Ghana? Ghana Girl Guides Association (GGGA)
  25. Hoe heet de vereniging van jongensscouts in Ghana? Ghana Scout Assosciation (GSA)
  26. Wanneer is Scouting in Nederland ontstaan? 1910
  27. Wanneer is Scouting in Ghana ontstaan? 1912
  28. Wanneer kwam er ook Scouting voor meisjes in Nederland? 1911
  29. Wanneer kwam er ook Scouting voor meisjes in Ghana? 1921
  30. Wat hebben Scouting en scholen in Ghana met elkaar te maken? In Ghana is Scouting en Guiding nauw verbonden aan school. De leraar of lerares is vaak ook de leid(st)er van de scouts of guides. Scouts komen vaak in hun uniform naar school.
  31. Wat zijn activiteiten die Ghanese scouts en guides vaak doen? De activiteiten van de scouts en guides hebben vaak te maken met maatschappelijke hulpprojecten, maar ze doen ook Scoutingspelen zoals wij die in Nederland kennen.

0,5 uur.

• Quizvragen.
  • A4-tjes met de letters/kleuren op de muren geplakt.

• Kies alleen de vragen uit die passen bij het niveau van jouw speltak. Bedenk eventueel zelf nog meer vragen.
  • Maak er een uitgebreidere (uitdagende Scouting)activiteit van, door het bijvoorbeeld om te vormen tot een speurtocht (antwoorden leiden naar verschillende locaties/coördinaten/vaarrichtingen, waar een nieuwe vraag te vinden is, enz.).
  • Voor andere opkomst ideeen met Ghanathema of een complete Ghanadag/weekend (met de hele groep): Ghana-opkomst.
  • Kijk voor meer informatie op wikipedia of Scouting Nederland: partnership Ghana.
  • Begin de opkomst met verhalen en mythes uit Ghana.
Lees 5171 keer Laatst aangepast op donderdag, 29 oktober 2020 11:49
Meer in deze categorie: « Derdianen Ghanese maskers »