zaterdag, 31 augustus 2024 15:34

Slootjesonderzoek. Word zelf onderzoeker! (waterspel)

De kwaliteit van het slootwater kun je op verschillende manieren meten.  Je kunt bijvoorbeeld de waterdiertjes tellen of onderzoeken hoe helder het water is.

De kwaliteit van het slootwater kun je op verschillende manieren meten. Je kunt bijvoorbeeld de waterdiertjes tellen of onderzoeken hoe helder het water is. Welke waterdiertjes in de sloot leven, vertelt ons iets over de kwaliteit van het water. Kom waterdiertjes zoeken  en onderzoek hoe gezond het water in de Nederlandse sloten is. Met een schepnet, loeppot en een speciale zoekkaart Waterdiertjes kunnen jeugdleden op avontuur bij de sloot.

Ook de helderheid van het slootwater zegt iets over de waterkwaliteit. Het meten hiervan wordt al gedaan sinds mensen onderzoek doen. In 1865 bedacht Angelo Secchi de zogenaamde Secchi-schijf: hiermee kun je de helderheid van het water bepalen. Deze methode wordt nog steeds wereldwijd gebruikt als eenvoudige maat voor de ‘gezondheid’ van het water.

Een schepnet,

Loeppot

Een speciale zoekkaart Waterdiertjes

Zorg voor een set droge kleren, er kunnen jeugdleden in de sloot vallen.

• Let op: Doe voorzichtig met de waterdiertjes en zet ze na afloop weer veilig terug in dezelfde sloot.
  • In juni zijn er de slootjes dagen, tijdens die dagen kun je de gevonden dieren doorgeven en doe je mee met een belangrijk onderzoek naar het leven in het water.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 14 Bescherming van zeeën en oceanen en doel 15 Herstel ecosystemen en behoud biodiversiteit.

Aanvullende informatie

Lees 9 keer Laatst aangepast op zaterdag, 31 augustus 2024 15:47