donderdag, 14 maart 2024 17:26

Posten spel met Schots thema

Posten spel (eventueel te combineren met een hike) met een leuk schots thema.

Start spel: Aframe lopen

Voordat de deelnemers beginnen met de route moeten zij zich bewijzen als team. Ze beginnen met A-Frame lopen.

Voor de deelnemers ligt een A-Frame klaar (2 stuks zodat er twee groepjes actief kunnen zijn). De A wordt rechtop gezet, een deelnemer gaat op de dwarsbalk staan, vier anderen houden met de touwen de constructie overeind. Door aan de touwen te trekken, of deze juist los te laten, kunnen deze vier lopen met het frame.  Bijvoorbeeld: Als je aan de linker touwen trekt gaat de rechterpoot omhoog, waardoor deze een stap kan zetten. Enzovoorts.  Afhankelijk van de gelopen meters krijgen de deelnemers punten. De deelnemers mogen 5 minuten oefenen voordat zij de definitieve poging doen. Noteer afstand en of het groepje binnen de tijd terug was (A-Frame bij startpunt).

Opdracht:
Loop zo ver mogelijk en leg de A-Frame terug op de startlocatie.

Maximaal 5 minuten oefenen, maximaal 10 minuten lopen voor punten

Punten:
De puntentelling is gebaseerd op de afstand die een groepje aflegt en beloont op een progressieve manier.

• Hoe verder een groepje loopt, hoe meer punten ze kunnen verdienen.
  • Er zijn verschillende categorieën van afstanden, bijvoorbeeld kort, middellang en lang.
  • Elke afstandscategorie heeft een specifieke puntenwaarde per meter, gerekend over de totaal afgelegde afstand.
    Bijvoorbeeld, kort kan 2,5 punten per meter zijn, middellang 5 punten per meter, en lang 7,5 punten per meter.
  • Als de maximale tijd voorbij is en de A-Frame nog niet op de juiste plek ligt, volgt er een puntenaftrek van 50%.

Post 1: Roll the Whisky Barrel (Vat rollen)

Bij dit spel rollen de deelnemers een vat over een parcours in estafettevorm. Deelnemer 1 rolt het vat ‘heen’, deelnemer 2 terug etc. totdat iedereen aan de beurt is geweest.

Opdracht:
Rol het ‘Whisky’vat over een parcours in estafettevorm.

± 10 minuten

0-150 punten
Het snelste groepje krijgt de meeste punten.

Post 2: Glide the Highlands (Schots Skieën)

Het hele groepje doet mee en gaat met elkaar op de ski's staan. De deelnemers tillen de linkse en rechtse ski om en om gelijktijdig op en maken een stap voorwaarts, dit op het juiste ritme.

Noteer de verstreken tijd

Opdracht:
Loop een parcours op ski’s.

± 10 minuten

0-150 punten
Het snelste groepje krijgt de meeste punten.

Post 3, Saw a pit (Boomstamzagen)

Bij dit spel moeten de deelnemers met een zaag zo snel en zo veel mogelijk keer een boomstam doorzagen.

Op de post hebben we minimaal twee stafleden nodig.

De staf wijst aan waar er gezaagd moet worden, zodat elk groepje ongeveer evenveel hout kan doorzagen.

De deelnemers mogen afwisselen.

Opdracht:
Zaag zoveel mogelijk keer de boomstam door

5 minuten

Punten:
Per volledig afgezaagde plak worden punten toebedeeld. Deels afgezaagde plakken tellen naar rato mee.

Post 4, Tartan Transmission (Semafoor seinen)

Op deze post moeten de deelnemers een woord/boodschap ontvangen en decoderen via het Semafoor Alfabet.

Op de post hebben we minimaal twee stafleden nodig. Eén op de toren, en één op een zichtafstand om te seinen. Bij drie stafleden op de post staat iemand als ondersteuning bij de vlagger.

Als de deelnemers op de toren klaar staan geeft de staf door aan de vlagger dat deze kan starten. De vlagger mag best een eindje verderop staan zodat het zien van de vlaggen wat uitdagender wordt.

De deelnemers mogen (via de staf) met de vlagger communiceren om letters te herhalen. Elke herhaalde letter levert minpunten op.

De deelnemers krijgen de keuze uit drie moeilijkheidsgraden:

Gemakkelijk

Opdracht: Ontcijfer een bericht van 5 letters. Elke letter wordt eerst 5 tellen getoond.

Tijd: 3 minuten

Normaal

Opdracht: Ontcijfer een bericht van 10 letters. Elke letter wordt eerst 5 tellen getoond.

Tijd: 4 minuten

Moeilijk

Opdracht: Ontcijfer een bericht van 15 letters. Elke letter wordt eerst 3 tellen getoond.

Tijd: 3 minuten

Punten: Per goed ontvangen en gecodeerde letter worden punten toegekend. Herhaalde letters geven punten aftrek. Is de tijd voorbij en is het bericht nog niet volledig ontcijferd, dan is er op dit niveau een 100% puntenstraf. (high-risk, high-gain)

Algemeen:

• Scorelijst
  • Pen

Start spel

• Pionierpaal 4 meter (4x)
  • Pionierpaal 3 meter (2x)
  • Pioniertouw 6 meter (14x)
  • Pionnen (2x)
  • Meetlint
  • Scorelijst
  • Pen

Post 1

• Pionnen (5x)
  • Vat (Blauw vat, wijnvat, oliedrum etc.)

Post 2

• Pionnen (5x)
  • Set zes persoons Ski’s

Post 3

• Zaagbok
  • Boogzaag (incl reserve zaag)
  • Handschoenen
  • Boomstammen
  • EHBO Set

Post 4

• Set Semafoor vlaggen (rood/geel)
  • Semafooralfabet op A4, geplastificeerd
  • Set portofoons
  • Verrekijker
  • Stopwatch (zit op elke smartphone)
  • Woordenlijst in Semafoor (per groepje 3 opties)
  • Woordenlijst gedecodeerd voor de staf (per groepje 3 opties)

• Let goed op dat de deelnemers de touwen altijd vasthouden om te voorkomen dat de A-frame omvalt.
  • Houdt andere mensen op afstand om het spel overzichtelijk te houden.
  • Draag handschoenen voor beter grip en bescherming van de handen.

Post 3:

• Zorg voor een stevige zaagbok, eventueel met banden om het hout goed vast te zetten.
  • Gebruik een stevige zaag
  • Zorg voor een iemand op de post met EHBO ervaring en materiaal
  • Houd anderen die niet bezig zijn met het spel op afstand.

• Als extra dimentie: Speel de postenspelin hike vorm en noteer als extra punten telling op loopsnelheid
  • Als je het in hike vorm doet is het knettergekke Schotse opdrachtenspel leuk voor onderweg

Aanvullende informatie

Lees 117 keer Laatst aangepast op vrijdag, 15 maart 2024 16:10