zondag, 10 maart 2024 21:03

Ren je rot met afval

Op speelse wijze de kinderen bewust maken van de items die ze het vaakst weggooien. Tot welke afvalstroom behoren de items? Zijn de items goed of slecht te recyclen? Bewustzijn van recycle logo’s op de verpakkingen.

Verdeel de leden in een aantal groepen. Zorg dat ze achter een lijn/pylon staan vanwaar telkens 1 van elke groep moet vertrekken. Op de grond worden wat verderop van die lijn vier grote vierkanten getekend. Elk vierkant stelt een scheidingsstroom voor.

De leiding presenteert een item dat in de afvalbak zou moeten. Dan moeten de spelers zo snel mogelijk in het juiste vak gaan staan. Diegenen die verkeerd antwoorden, krijgen (uiteraard) geen punten. Diegenen die wel in het juiste vak zijn gaan staan krijgen 1 punt. (uitbreiding: De persoon die er het eerste in stond, die zijn groep krijgt een punt extra. Je moet dus niet alleen juist antwoorden, maar ook nog snel zijn.)

Nadat het juiste antwoord bekend gemaakt is mogen de spelers terugkeren naar hun groep en achteraan in de rij gaan staan.

Verhaal ter introductie van het spel

We zouden het liefst zo veel mogelijk recyclen om zo min mogelijk de natuur te belasten. Recyclingbedrijven verwachten dat in 2025 meer dan 90% van het afval niet meer de verbrandingsoven in zal gaan maar op de juiste wijze recycled kan worden. Mits het afval natuurlijk een recyclingbedrijf bereikt en niet in de natuur rondzwerft.
Het nut van afval scheiden wordt steeds meer in twijfel getrokken, omdat restafval steeds meer wordt nagescheiden. Dit betekent dat nog niet dat je zomaar klakkeloos alles bij het restafval kunt gooien.

Hoewel de richtlijnen enigszins verschillen per gemeente, gaan wij een poging doen om zo goed mogelijk afval op voorhand te scheiden, en gooien wij niet alles klakkeloos in het restafval!

• GFT is de afkorting voor groente- fruit- en tuinafval. Dit gaat naar composteringsinstallaties die er compost en groen gas van maken.
  • PBD is de afkorting voor plastic, blik en drankkartons. In de recycle-fabriek sorteren ze alles en wordt het afval gebruikt als grondstof voor nieuwe producten.
  • Oud papier: Na inzameling gaat het papier naar de papierfabriek die papier en karton met water vermengt. Hierdoor ontstaat een soort pulp, waarna plakband, nietjes en plastic uit envelopvensters, eruit worden gezeefd. Oud papier en karton vormen de grondstof voor nieuwe papier- en kartonproducten. Papier en karton kan wel zeven keer worden hergebruikt. Gemeenten bieden ook altijd mogelijkheid voor overige inzamelingen zoals glas, batterijen, textiel, kurk etc. deze materialen kunnen worden gebruikt als grondstof voor nieuwe producten.
  • Restafval: valt niet te recyclen en gaat dus de verbrandingsoven in. Na verbranding kunnen bruikbare metalen ook nog uit de asresten gehaald worden. De rest van de asresten wordt deels weer gebruikt bij de aanleg van wegen.

• Print van lijst items (pagina 3,4,5 van de pdf)
  • Iets om vakken en vertrekpunten mee te maken, bijv stoepkrijt, lijnen of pylonnen.
  • Verschillende kliko’s of afvalbakken die jullie ook gebruiken om afval bij het gebouw te scheiden.
  • Iets om de punten mee bij te houden
  • Evt items van de lijst in fysieke vorm

• Stel van te voren vast wat de grenzen van het terrein zijn.
  • Zorg voor een terrein waar de kinderen veilig kunnen rennen zonder indringers of al te veel oneffen ondergronden.
  • Zorg dat evt een EHBO-setje en coolpack klaarliggen.

• Voor welpen 3 scheidingsstromen: groen, blauw en grijs (oranje mag bij grijs, zoals PMD+ die nagescheiden wordt). Neem de witte lijst eruit. Voor welpen is het ook fijn als je de items in fysieke vorm aanwezig hebt, dat ze het materiaal kunnen zien. Laat ook zien dat op verpakkingen vaak vermeld staat in welke scheidingsstroom het thuishoort.
  • Voor scouts 4 scheidingsstromen: groen, blauw, grijs en oranje. Neem de witte lijst eruit.
  • Voor explorers 5 scheidingsstromen: groen, blauw, grijs, oranje en wit. Lees afwisselend ook items van de witte lijst op.
  • Alternatief spelverloop: Het grote plastic-afbreek-spel is ook als renspel te spelen. Het grote plastic-afbreek-spel en meer hierover is terug te vinden in de scouts4science activiteitenbank.

Aanvullende informatie

Lees 111 keer Laatst aangepast op zondag, 10 maart 2024 21:07