zondag, 03 maart 2024 15:14

Levende menulijst

Kom achter de ingrediënten van exotische gerechten van over de hele wereld.

Op de rug van ieder lid staat een menulijst van gerechten van over de hele wereld. Door middel van ja en nee vragen moet er achterhaald worden welk gerecht ze zijn of uit welk land. Stel steeds iemand anders een vraag.

Voorbeeld gerechtenlijst

• Italiaanse pasta carbonara: spaghetti, eieren, pancetta of spek, Parmezaanse kaas, zwarte peper.
  • Indiase butter chicken: kipfilet, tomatensaus, boter, room, garam masala, knoflook, gember, chili pepers.
  • Mexicaanse tacos: harde mais schelp, varkensvlees (vaak schouder), ananas, ui, koriander, limoensap, verschillende kruiden (zoals komijn, oregano, paprika).
  • Thaise groene curry: groene currypasta, kokosmelk, kip of garnalen, aubergine, bamboescheuten, citroengras, limoenblaadjes, koriander.
  • Japanse sushi: korte en dikke plakrijst, nori (zeewiervellen), vis (zoals tonijn, zalm, of makreel), groenten (zoals komkommer, avocado), sojasaus, wasabi, gember.
  • Marokkaanse couscous: couscous, lamsvlees of kip, groenten (zoals wortelen, courgette, aubergine), kikkererwten, koriander, ras el hanout (specerijenmengsel).
  • Griekse moussaka: aubergine, aardappelen, gehakt (vaak lam of rund), tomatensaus, bechamelsaus, kaneel, nootmuskaat.
  • Spaanse paella: rijst, kip, chorizo, garnalen, mosselen, saffraan, paprika, tomaten, erwten.
  • Koreaanse bibimbap: gestoomde rijst, rundvlees (bulgogi), groenten (zoals spinazie, wortels, taugé, champignons), gebakken ei, gochujang (Koreaanse chilipasta).
  • Libanese falafel: kikkererwten, ui, knoflook, peterselie, koriander, komijn, tarwemeel, tahinisaus.
  • Nederlandse erwtensoep (snert): gedroogde erwten, varkensvlees (zoals spek, hamschijf of rookworst), aardappelen, prei, wortelen, selderij, ui, kruiden (zoals laurier, tijm), rookworst.
  • Turkse kebab: lamsvlees of kip, ui, tomaat, paprika, komijn, paprikapoeder, knoflook, yoghurt, pita of platbrood.
  • Amerikaanse barbecue ribs: varkensribben, barbecue saus, kruiden (zoals paprikapoeder, knoflookpoeder, uienpoeder, bruine suiker), azijn.
  • Griekse souvlaki: stukjes gegrild vlees (meestal varkensvlees of kip), pitabroodjes, tzatziki (komkommer-knoflooksaus), tomaten, uien.
  • Thaise pad Thai: rijstnoedels, garnalen of kip, tofu, eieren, pinda's, tamarindepasta, vissaus, lente-ui, limoen.
  • Franse crème brûlée: room, eidooiers, suiker, vanillestokje.
  • Japanse/koreaanse ramen: noedels, bouillon (meestal varkens- of kippenbouillon), varkensvlees of kip, ei, bamboescheuten, nori (zeewiervellen), lente-ui.
  • Italiaanse/mediteraanse risotto: risottorijst, bouillon (vaak kippenbouillon), witte wijn, ui, knoflook, Parmezaanse kaas, boter.
  • Koreaanse kimchi: Chinese kool, radijs, knoflook, gember, rode peper vlokken, vis saus, zout, suiker.
  • Mexicaanse enchiladas: maïstortilla's, kip of rundvlees, tomatensaus, jalapeño pepers, ui, knoflook, kaas, zure room.
  • Nederlandse hutspot: aardappelen, wortelen, uien, rookworst, boter, zout, peper.

Nadat iedereen geraden is, kiezen de leden gezamenlijk een gerecht om te maken. Dit kan ook op een volgende opkomst.

• Menu lijst kaartjes
  • Tape of goed plakband