woensdag, 22 juni 2022 14:22

Beleef een sprookje

Expressief met een sprookje werken. Door een verhaal zelf vorm te geven ga je het meer ervaren en verdiep je op je eigen niveau je in het sprookje. Door het werk van anderen te zien/ beleven vergroot het wereld. Sprookjes zijn duidelijke voorbeelden van cultuurhistorische verhalen.

Sprookjes zijn natuurlijk het tofst om niet alleen te lezen, maar ook om te beleven! Je mag daarom een sprookje uitkiezen en deze uitbeelden. Je gaat hier ook een filmpje of een fotoreportage maken. Je kan natuurlijk ook je decor hiervoor bouwen. De sprookjes moeten natuurlijk van tevoren uitgeprint worden om als script gebruikt te worden. Of misschien kan je het combineren met het andere Expressie opdracht door een eigen sprookje te schrijven.

• Knutselmateriaal voor decor of kunstwerk
  • Foto/film camera
  • Scripts/ sprookjes verhalen en evt. afbeeldingen

• Laat de jeugdleden voornamelijk hun eigen creativiteit gebruiken. Als ze een eigen twist willen geven aan een sprookje, is dat ook goed! Dit kan een creatieve oplossing zijn omdat ze het verhaal niet kennen. En het kan een aanpassing aan het verhaal zijn waarin ze hun eigen fantasie beter kwijt kunnen. Ga niet opzoek naar waarom.

• Kies een expressievorm die past bij je groep of leeftijd.
  • Gebruik door het jaar heen wel verschillende expressie vormen.
  • Houd je budget in de gaten door gebruik te maken van je connecties en her te gebruiken materiaal. (Bij handels en productie bedrijven verdwijnt veel mooi verpakkingsmateriaal in de container)
  • Verzamel niet veel te veel en laat de kinderen hun werk mee naar huis nemen. Kunnen ze het trots laten zien en scheelt de club ruimte in de afvalcontainer.
  • In opdracht voor een instelling je afbeelding maken kan voor beide partijen waardevol zijn.

Aanvullende informatie

Lees 1322 keer Laatst aangepast op maandag, 04 juli 2022 18:12