woensdag, 21 april 2021 19:20

Dauwtrap dropping

(1 Stem)

's Morgens heel vroeg terug lopen naar het clubhuis.

Dauwtrappen is in Nederland de term voor de gewoonte om in het voorjaar op Hemelvaartsdag, 1 mei of de eerste zondag in mei vroeg op te staan en vervolgens, gewoonlijk in groepsverband, een wandeling of fietstocht door het buitengebied te maken. In de vroegte ligt de dauw vaak nog op de velden. Het dauwtrappen doe je door met blote voeten door bedauwd gras te lopen.

Ga met de gehele speltak, voor zonsopgang, op pad en drop de jeugdleden midden in een, voor hen, onbekend gebied. Tijdens het lopen wordt het licht waardoor ze steeds meer van de omgeving kunnen zien en ze steeds beter weten waar ze heen moeten.

Eenmaal bij het clubhuis (of andere vooraf bepaalde plak) staat daar natuurlijk een heerlijk welverdiend ontbijt klaar.

• Blinddoeken voor de dropping
  • Ontbijtspullen
  • Eventueel een kaart van de omgeving

Het kan handig zijn als bijvoorbeeld de PL's een goed opgeladen telefoon hebben met voldoende beltegoed

• Dit is een leuke alternative activiteit voor een nachtelijke dropping.
  • Geef tijdens het lopen de opdracht om fotos te maken van bijvoorbeeld:
    • het opkomen van de zon
    • dauw op gras
    • enzovoort