donderdag, 01 april 2021 20:08

Groeiende verassing

Bedenken hoe planten er uit gaan zien als ze uitgegroeid zijn.

Thema introductie bevers

Bas bos ligt languit gestrekt in het gras bij zijn huis en kijkt naar iets in de border. Stuiter is nieuwsgierig naar wat Bas daar in dat stukje zand. Uit de kale grond komt in het voorjaar plotseling van alles naar boven. Van veel planten is het bovengrondse deel in de winter afgestorven, de kluit met wortels overwintert in de bodem. In de lente zie je dan weer frisse jonge stengels met bladeren uit de grond opkomen. Ook zitten er op veel plaatsen bollen, knollen en zaden in de grond waar planten uit kunnen groeien. Als je niet weet wat er op een bepaalde plek groeit, dan is het heel verrassend om te ontdekken wat er uit de grond opkomt en te volgen hoe de plant groeit. Wat zou het voor plant zijn? Misschien komen er wel prachtige bloemen aan. Sommige planten beginnen als een paar kleine blaadjes en worden verrassend hoog. Zoals de reuzenbalsemien die wel 2,5 meter hoog wordt, met sterk geurende bloemen. En ook als je een tuin goed kent, zijn er groei verrassingen, van zaadjes die in de tuin gewaaid zijn. Bas kijkt naar een klein plantje wat naast het grasveld opkomt. Bas en Stuiter zijn allebei nieuwschierig naar hoe die plant er straks, over een maand (of 2) uit kan zien.

Thema introductie welpen

Ikke scharreld tussen de struiten vlak bij de Talaab poel tussen de struiken. Mowgli en Shanti zijn nieuwschierig naar wat Ikke daar allemaal ziet. Uit de kale grond komt in het voorjaar plotseling van alles naar boven. Van veel planten is het bovengrondse deel in de winter afgestorven, de kluit met wortels overwintert in de bodem. In de lente zie je dan weer frisse jonge stengels met bladeren uit de grond opkomen. Ook zitten er op veel plaatsen bollen, knollen en zaden in de grond waar planten uit kunnen groeien. Als je niet weet wat er op een bepaalde plek groeit, dan is het heel verrassend om te ontdekken wat er uit de grond opkomt en te volgen hoe de plant groeit. Wat zou het voor plant zijn? Misschien komen er wel prachtige bloemen aan. Sommige planten beginnen als een paar kleine blaadjes en worden verrassend hoog. Zoals de reuzenbalsemien die wel 2,5 meter hoog wordt, met sterk geurende bloemen. En ook als je een tuin goed kent, zijn er groei verrassingen, van zaadjes die in de tuin gewaaid zijn. Ikke is net zo nieuwsgierig als Mowgli en shanti om wat voor plant het gaat.

De activiteit

Ga in de lente met de jeugdleden naar buiten en bekijk de plantjes die uit de bodem omhoog komen. Laat elk jeugdlid een plantje uitkiezen. Ze kijken goed naar het plantje.

• Hoe zou het plantje er over een paar maanden uitzien?
  • Wordt hij hoog, of blijft hij laag en gaat het plantje misschien over de bodem groeien?
  • Komen er bloemen aan of niet?

De jeugdleden maken een tekening, van hoe zij denken dat hun plantje er uit zal gaan zien en kleuren het mooi in. De jeugdleden kunnen hun plantje de komende tijd regelmatig bezoeken en kijken hoe hij groeit. Klopt het met hun tekening?

• Papier
  • Potlood