dinsdag, 26 januari 2021 15:49

Ik ben de enige

(1 Stem)

Binnen deze activiteit ontdekken we hoe verschillend iedereen is. Of misschien toch minder verschillend dan gedacht? Het spel “Ik ben de enige” draait om het kenbaar maken dat, hoewel je soms het idee hebt dat je ergens alleen/de enige in bent, dit vaak niet het geval is.

Bij het spel ga je als groep in een kring staan. Om de beurt stap er iemand de kring in die vervolgens de woorden uitspreekt “Ik ben de enige die”, gevolgd door een ding waarin het lid denkt dat het de enige is. De andere leden die zich daarin herkennen en hetzelfde zijn, doen of hebben stappen vervolgens ook de kring in. Op deze manier wordt langzaam duidelijk dat we hoewel we verschillend zijn, helemaal niet zo alleen zijn als we soms denken.

Enkele voorbeelden van stellingen zijn:

Ik ben de enige die:

• Van spruitjes lust;
  • Geen broertjes of zusjes heeft;
  • Huiswerk leuk vind;
  • Star wars leuk vind;
  • Geen mobiele telefoon heeft.

Je kunt als leiding het spel op gang helpen door enkele stellingen zelf in de groep te brengen. Het is natuurlijk leuker als de leden zelf met stellingen komen.

Als de veiligheid in de groep het toestaat kunnen er ook wat diepere stellingen gekozen worden. Doe dit enkel alleen als je het gevoel hebt dat de sfeer en de sociale veiligheid in de groep van voldoende niveau is. Het is goed om open te zijn, maar niet als dit als gevolg heeft dat de informatie vervolgens tegen iemand gebruikt zal worden. Maak hier bij aanvang van het spel goede afspraken over. Forceer leden niet tot uitspraken die zij niet willen doen of waar zij zich onzeker bij voelen.

Wanneer de veiligheid in de groep is kun je bijv. enkele stellingen als de volgende behandelen. Soms zal je zien dat de leden zelf al met diepere stellingen zullen komen. Stellingen die er dan voorbij zouden kunnen komen zijn bijvoorbeeld:

Ik ben de enige die:

• Nog nooit verliefd is geweest;
  • Geen vader meer heeft;
  • Twee moeders heeft.

• Het zou zomaar kunnen dat er tijdens een spel als dit iemand uit de kast komt. Wees je hiervan bewust en zorg dat je dit op positieve wijze opvangt. Wil je meer weten over dit onderwerp, bezoek dan ook eens op Rainbowscouting.
  • Bij het online spelen kun je dit stellingenspel spelen met bijvoorbeeld handje opsteken onder in beeld (erg veilig), rode en groene kaartjes in beeld ophouden (redelijk veilig) of beeldscherm aan (mee eens) of uit (mee oneens). Vooral dat laatste kan voor een drempel zorgen als jij je niet veilig genoeg voeld in de groep. Je komt namelijk wel full in the picture te staan en als je daar (nog niet) aan toe bent is dat niet fijn.
Lees 2424 keer Laatst aangepast op donderdag, 11 november 2021 14:11