vrijdag, 21 augustus 2020 15:40

Hozen of Verzuipen (Waterspel)

Als laatste kano drijvende zijn of het minste water aanboord hebben. Spelend oefenen wat je moet doen als je omslaat met een kano

Thema introductie

Mowgli wilt een keer gaan kanoën op de Kanyerivier maar is een beetje bang om om te slaan. Hij gaat raad vragen bij Malchi. Malchi verteld dat het niet erg is om nat te worden, wel moet er op een aantal dingen gelet worden.

Geef eerst een uitleg over wat er gebeurt als een kano omslaat en wat dan de belangrijke stappen zijn zoals tel het aantal opvarende.

• De jeugdleden moeten elkaars kano’s volhozen.
  • Er mag niet uit de eigen kano gehoost worden.
  • Als een kano omslaat is deze af.
  • Welke kano heeft aan het einde van het spel het minste water aan boord?

Als het te koud is om water in de kano’s te hozen is het alternatief het gebruik van tennisballen. De kano’s beginnen allemaal met evenveel tennisballen aan boord. Het doel is zo veel mogelijk tennisballen kwijt te raken door deze in andere kano’s te gooien. Als je mis gooit moet je zelf de tennisbal eerst ophalen. Er mag niet afgeweerd worden.

• Reddingsvesten
  • Kano’s
  • Peddels
  • Beer-pong bekers
  • Eventueel tennisballen bij slechter weer

• Zorg dat er voldoende leiding op het water is om eventuele omgeslagen kano's te helpen.
  • Zorg dat je dit spel dicht bij een kant speelt en niet in open vaarwater.
  • Tijdens het volhozen van de kanos word er nog wel eens met water gegooid, zorg dat de kinderen niet onderkoeld raken.
  • Oppassen met zoutwater dit kan prikken in de ogen.
  • Dragen van een zwem- of reddingsvest. Zie informatieblad gebruik zwem- en reddingsvesten van de Nautisch Technische Richtlijnen (NTR2020) op de website Scouting Nederland

De kinderen zijn toch al nat geworden, plan direct hierna een zwemmoment.

Lees 1156 keer Laatst aangepast op woensdag, 08 september 2021 19:18