donderdag, 11 juni 2020 15:41

The election game

Verkiezingen. Iedereen praat erover. Maar wat vinden de explorers van hoe het in hun gemeente verloopt? En hoe zouden zij het beter aanpakken? Welke boodschap sturen zij de wereld in? Vandaag gaan we kijken hoe goed de Explorers zelf stemmen kunnen ronselen. Gemeentehuis? De explorers gaan direct voor het Witte Huis!

De bedoeling is om zoveel mogelijk stemmen te ronselen. In verschillende rondes kunnen de explorers het stemgedrag van de inwoners van hun fictieve gemeente beïnvloeden. De partij met de meeste stemmen wint.

Richt het lokaal in als een stemlokaal! Lees: zorg voor stemhokjes.
Maak jetons in bepaalde kleuren. Of jullie kunnen M&M's gebruiken en die op voorhand al verdelen per kleur.
Zorg voor een gesloten postbus, waarin jullie de stemmen kunnen steken.
Verzin enkele leuke uitdagingen voor de explorerss waarmee ze het stemgedrag kunnen beïnvloeden.

Spelverloop

Verdeling in partijen

Duid enkele explorers aan die de partijleiders zijn. Zij moeten proberen zoveel mogelijk politici (de andere explorers) in hun partij te krijgen. Ofwel laten jullie hen dat doen door 'overtuiging' ofwel spelen jullie 'stemmentikkertje'. Geef aan elke partijleider één kleur verf. Laat vervolgens alle explorers rondlopen in een afgebakende ruimte. De partijleiders moeten proberen zoveel mogelijk verfstippen (stemmen) op bepaalde explorers te krijgen. Wanneer de tijd verstreken is, tellen de explorers hun stippen. De kleur verf die het meest aanwezig is, is de partij waartoe zij behoren. Zie erop toe dat elke partij ongeveer evenveel politici heeft.

Tip: Je kan hen verschillende criteria meegeven. Bijvoorbeeld: zorg ervoor dat elke partij evenveel meisjes als jongens heeft.

De aanloop naar de verkiezingen

Nu de partijen gevormd zijn, is het tijd om het stemgedrag te beïnvloeden. Verzin enkele leuke uitdagingen waarmee zij het stemgedrag van de kiezers kunnen beïnvloeden. Aan elke uitdaging koppel je een aantal punten die de explorers kunnen verdienen. Bijvoorbeeld: elke politicus in hun partij die een professionele fotoshoot heeft gekregen, verdient vijf stemmen voor de partij. Het is wel belangrijk dat je hen niet vertelt hoeveel stemmen elke uitdaging waard is. De stemming is immers geheim! Schrijf het wel ergens op, zodat je het nadien kan bewijzen. Hieronder vind je enkele leuke voorbeelden van uitdagingen die je hen kan laten doen.

Fotoshoot

Verkiezingsfoto's. Ze kunnen jouw campagne maken of kraken. Speel een spelletje 1-2-3 fotomodel. Iemand van de leiding staat aan de muur. Wanneer je je naar de muur draait en “1-2-3 fotomodel” roept, moet iedereen een pose aannemen. De mooiste pose wint, en mag een stap naar voren zetten. Dat herhaal je tot er uiteindelijk een vijftal explorers aangekomen zijn. Zij verdienen een professionele fotoshoot!

Sociale media

In de politiek gaat het niet om zien maar om gezien worden. Geef de partijen de uitdaging om binnen een bepaalde tijdslimiet zoveel mogelijk likes te ronselen!

Lange arm

Hoe langer de arm, hoe makkelijker het is in de verkiezingen. Een lange arm hebben, is ook voordelig in het spelletje ninja! Ga in een kring staan. Om beurten voer je een ninjabeweging met bijbehorende kreten uit, waarbij je probeert je rechterbuur op de hand te tikken. Lukt dat, dan valt die buur af. Wie als laatste overblijft, heeft de spreekwoordelijke 'langste arm' en verdient punten voor zijn of haar partij.

Partijpunten

Ook de stemmen van de leiding tellen mee! Laat de explorers een verkiezingsprogramma met tien punten opstellen. De bedoeling is dat ze daarmee dan langsgaan bij alle leiding of bij de roverscouts, die daarna hun stem uitbrengen. Ook bij deze ronde telt: de stemming is geheim!

Speeches

Een goede politicus moet het kunnen uitleggen. Laat elke partij één Chinese vrijwilliger afvaardigen. Vervolgens laat je hen een spelletje 'zeg eens euh' spelen. Geef hen als opdracht om zonder euh te zeggen één minuut over een bepaald onderwerp te spreken. Denk aan “Toiletpapier: proppen of vouwen?” of het belang van de productie van speelgoeddino’s. Geef hen ook een tweetal woorden die ze niet mogen gebruiken. Tel het aantal keer dat ze toch 'euh' of een taboewoord zeggen. Degene die het beste presteert, krijgt het meeste stemmen voor de partij.

Coaitie of solo?

Nu alle rondes voorbij zijn, mogen de partijen even overleggen. Hebben ze een zicht op de verkiezingspronostiek en staan ze safe? Of zouden ze beter een alliantie aangaan met een andere partij? Aan hen om te beslissen! Wie weet vliegt er wel iemand in het cordon sanitaire!

Einde van het spel

Op het einde van het spel kunnen de stemmen eindelijk geteld worden! Laat een officiële gerechtsdeurwaarder komen om de stemmen te tellen of gijzel de leiding die als laatste gepasseerd is om mee de stemmen te tellen. Als jullie M&M’s gebruikt hebben, kan de overwinnaar trakteren met M&M’s!

• Fototoestel
  • Sociale media account