dinsdag, 09 juni 2020 09:09

Levend monopoly

Zoveel mogelijk straten in bezit krijgen, door middel van geld en dobbelstenen te verzamelen. Deze kun je winnen door opdrachten uit te voeren.

De groep wordt opgesplitst in groepjes van ongeveer 3 à 4 personen. Elk team moet zorgen dat ze geld en dobbelstenen gaan verzamelen bij de geld- en dobbelsteenposten om zo straten te kunnen kopen. Bij de geld- en dobbelsteenposten doet het groepje een van de opdrachten die bij deze post horen:

Geldpost 1:

• Woorden bedenken; bijvoorbeeld met een bepaalde letter of in een bepaald thema. Voor voorbeelden à zie opdrachtenblad. Per goed woord €200,-. Ze krijgen hier 2 tot 3 minuten voor;
  • Overgooien met een frisbee; ze moeten dit ongeveer 15 keer doen (3/4 keer p.p). Als je dit halen, krijgen ze €5000,-. Per keer dat de frisbee op de grond valt, gaat er €200,- van het bedrag af;
  • Uitbeelden; één teamlid van het groepje moet zoveel mogelijk woorden proberen uit te beelden en de rest van het groepje moet raden wat hij uitbeeldt. Ze krijgen hier 2 tot 3 minuten voor. Per kaartje dat ze goed raden, krijgen ze €500,-.

Geldpost 2:

• Woordenslag; ze krijgen een thema (voorbeelden à zie opdrachten blad) en daarbij bedenken ze woorden, maar het volgende woord moet beginnen met de laatste letter van het vorige woord (slang – giraffe – eekhoorn – etc.). Ze krijgen hier 2 tot 3 minuten voor. Per woord krijgen ze €500,-;
  • Pictionary; één teamlid van het groepje moet zoveel mogelijk woorden proberen te tekenen en de rest van het groepje moet raden wat hij tekent. Ze krijgen hier 2 tot 3 minuten voor. Per kaartje dat ze goed raden, krijgen ze €1000,-;
  • Overgooien met een tennisbal; ze moeten dit 15/20 keer doen. Als je dit halen, krijgen ze €5000,-. Per keer dat de bal op de grond valt, gaat er €500,- van het bedrag af.

Dobbelsteenpost:

• Woordzoekers; het team moet 7 woorden in de woordzoeker vinden. Als ze dit is gelukt, krijgen ze een dobbelsteen, anders niet;
  • Estafette; ze moeten een route afleggen. Lukt dit binnen de tijd, dan krijgen ze een dobbelsteen, anders niet;
  • Wie ben ik; één teamlid krijgt een kaartje op zijn hoofd. Door middel van vragen moet hij erachter komen wie hij is. Lukt dit binnen de tijd (3 minuten?) dan krijgt het team een dobbelsteen, anders niet.

Bank (als er voldoende leiding is, anders wordt dit gecombineerd met de hoofdpost)

• Dobbelstenen kopen; Naast alle posten krijgen de kinderen ook nog de kans om geld in te wisselen voor een dobbelsteen (of andersom). Voor een bedrag van €2000,- kunnen ze een dobbelsteen kopen bij de bank.
  • Geld wisselen; Bij de bank kunnen we ook hun geld wisselen, dit betekend dat ze bv. 5 briefjes van €1000,- om kunnen wisselen voor een briefje van €5000,-;
  • Rekensommen; De bank bezit natuurlijk veel geld en daarom moet je wel kunnen rekenen bij de bank. De kinderen moeten per persoon (mag natuurlijk geholpen worden door de rest van het groepje) 1 som oplossen. Omdat de bank zowel dobbelstenen als geld bezit mogen de kinderen kiezen wat ze willen: 1 dobbelsteen of €2000,-;

Als ze genoeg geld en dobbelstenen verzameld hebben, kunnen ze naar de centrale post komen. Daar kunnen ze dobbelen met hun verzamelde dobbelstenen en als ze dan op een straat komen die ze willen kopen, kan dat. De bedragen staan op de kaartjes van de straten. Ook kan het zijn dat ze op een straat van iemand anders komen, dan moeten ze de bank betalen. Het eerste huisje is 10% van de aankoopprijs, een straat is 20% van de aankoopprijs en 2 huisjes is 40% van de aankoopprijs Naast de straten zijn er nog 3 speciale vakjes:

• Start: als ze hierop komen, krijgen ze €2000,-
  • Kans: als ze hierop komen, moeten ze een met 2 dobbel stenen gooien, hier zit een opdracht aan verbonden. Dit kan goed of slecht uitvallen;
  • Gevangenis: als ze hierop komen, zitten ze vast en moeten ze een groepsopdracht uitvoeren om eruit te komen.

Het team dat aan het eind van het spel de meeste straten of geld heeft, heeft het spel gewonnen.

Bij de centrale post ligt een lijst waarop alle straten staan. Zo kunnen de kinderen goed zien welke straten ze nog kunnen kopen en op welke straten ze niet moeten komen.

Toevoeging: Als er te weinig geld of dobbelstenen word verdient kunnen de winnende bedragen worden verhoogd. Ze kunnen dan bv. 2 dobbelstenen verdienen ipv. 1. Of €500,- per woord ipv. €200,-.

Uitleg voor de scouts:

We gaan vandaag een potje ouderwets monopoly spelen, maar dan op een actieve manier. We gaan zo naar het bos en daar worden groepjes van 3 à 4 welpen gemaakt. Het is dan de bedoeling dat jullie door middel van opdrachten aan geld en dobbelstenen gaan komen. Hiermee kun je naar de centrale post en daar kun je weer straten kopen. Wie aan het eind van het spel de meeste straten heeft, is de monopoly master van de dag.

• Kaartjes: straten (8 x 2), stations (4), gevangenis (1), kans (2), start (1)Kaartjes: straten (8 x 2), stations (4), gevangenis (1), kans (2), start (1)
  • Opdrachten voor kans, gevangenis en posten
  • Monopoly geld of nepgeld
  • Dobbelstenen
  • Frisbee
  • Tennisbal
  • Woordzoekers
  • Pionnen
  • Papier + stiften
  • Stok kaarten
  • Kaartjes/lijstjes onderwerpen pictionary, uitbeelden en wie ben ik
  • Eventueel een Verlaat de gevangenis kaartje
  • Speel pionnen en huisjes
Lees 11978 keer Laatst aangepast op donderdag, 01 juli 2021 20:40

1 Reactie

• Reactielink Robin Bastiaan zaterdag, 19 augustus 2023 12:21 Geplaatst door Robin Bastiaan

Helaas zijn de downloads voor de kaartjes van dit spel niet meer beschikbaar. Indien je dit spel speelt, zal ik je deze dus zelf nog moeten maken. Wanneer je die vervolgens wil delen voor de volgende groep om te gebruiken, stuur dan een mail naar activiteitenbank at scouting punt nl. Alvast bedankt!

Rapporteren