Levend World of Warcraft

De roverscouts maken een eigen live RPG.

De meeste mensen zijn wel enigszins bekend met RPG (rol playing game) spellen zoals World of Warcraft. Speel met je stam een eigen levend World of Warcraft spel! Kies een spelleider. Hij is zij bepaalt de manier waarop het spel verloopt. Om een richtlijn te geven zijn de volgende stappen onderscheiden.

• Voorbereiding voor de opkomst: Vooraf bepalen van het speelveld (1 Speelveld) en de manier waarop het spel gespeeld wordt (2 Vechten).
  • Voorbereiding tijdens opkomst: Vervolgens ga je tijdens de opkomst met de deelnemers de figuren maken (3 Character sheet) en de basis ‘krachten’ opstellen. Tevens is het natuurlijk mogelijk alles wat mooier aan te kleden door aankleding (4 Aankleding) en wapens (5 Wapens). Daarna ga je natuurlijk aan de gang!

1 Speelveld
Bedenk vooraf hoe je speelveld eruit gaat zien. Moeten de deelnemers elkaar aanvallen of lopen er fictieve vijanden rond? Zijn er geheime voorwerpen verstopt en geven die bepaalde voordelen in gevechten? Gebruik je fantasie en gebruik de omgeving (let op niet alleen in een bos, maar ook in een stedelijke omgeving kan je dit prima doen!).

2 Vechten (gameplay)
Speltechnisch is dit onderdeel de basis van je spel. Hierin bepaal je op welke wijze deelnemers (en/of eventuele virtuele vijanden) elkaar kunnen worden verslaan. Dit element kan je zo uitgebreid maken als je zelf wilt, maar als je het bij alleen de aanvalskracht en verdedigingskracht houd hou je het simpel (toevoegingen kunnen bijvoorbeeld zijn magie, kennis, etc). Qua vechtelement bestaat een RPG meestal uit een mix van geluk en verworven kracht. Door het aantal ogen van gegooide dobbelstenen te vermenigvuldigen met de kracht van een persoon kan je dit effect bewerkstelligen. Om disucssies te voorkomen wie er aanvalt en wie er verdedigd kan er bijvoorbeeld voor gekozen worden om lintjes op de bovenarm te dragen, degene die hem er als eerste aftrekt is de aanvaller.

Voorbeeld: Persoon met aanvalskracht 2 valt persoon aan met verdedigingskracht 1. Persoon 2 gooit 2 (en val taan met 4), persoon 1 gooit 5 (en verdedigd met 5). De verdediger wint (bij gelijkspel wint ook de verdediger).
Tip: RPG’s maken doorgaans gebruik van het verwerven van kracht door ‘overwinningen’. Je kan bijvoorbeeld 0,5 kracht toevoegen na elke overwonnen verdediging of winst.

3 Character sheet
In een RPG speel je een fictief karakter in een fictieve wereld (bijvoorbeeld een World of Warcraft of Dungeons and Dragons omgeving). Door vooraf je eigen figuur op een overzichtelijk a4 voor te bereiden is het voor iedereen duidelijk wat jou krachten zijn en hoe jouw figuur eruit ziet. Teken zelf je figuur, kies een ras (indien van toepassing) en deel krachten toe naar gelang mogelijk. Je kan bijvoorbeeld iedereen 3 begin krachten meegeven en zelf de keuze dit toe te laten kennen aan aanvalskracht of verdedigingskracht.

4 Aankleding
Zorg dat je er ook uitziet als je eigen bedachte fantasy figuur (met bijvoorbeeld de verkleedkist, smink en doeken).

5 Wapens
Extra aandacht verdienen natuurlijk je wapens! Maak je eigen zwaard, schild of strijdbijl!

Afhankelijk van de manier waarop je het aanpakt! Vooral het vooraf bedenken van de kaders (mogelijkheden in het spel) en een ‘schema’ waarop de deelnemers de personage ‘ontwerpen’ kosten het meeste tijd.

Is volledig afhankelijk van hoe uitgebreid je het aanpakt. Maar meestel heb je in ieder geval nodig:

• Pen en papier.
  • Dobbelstenen.
  • Goede voorbereiding.

• Live role playing is een hobby waarvan best wat mensen toevallig ook scout zijn. Deze mensen hebben vaak al veel materiaal die je mooi kunt lenen voor zo’n opkomst :).
  • Maak van het speelveld vooraf een echte kaart, hierdoor is je spelafbakening extra thematisch (tip print het af op doek of linnen – dan ziet het er nog realistischer uit).
  • Zoek op internet voorbeelden van omschrijvingen van figuren door te googleen op “morpg character sheet”.
Lees 3017 keer Laatst aangepast op vrijdag, 11 december 2020 17:52