maandag, 24 april 2017 08:10

De huisregels van het Wolvenhol

Om te voorkomen dat het in de horde te chaotisch wordt, helpt Baloe de welpen huisregels te maken voor hun horde.

Mowgli en Shanti zijn boos op elkaar. Gisteren had Mowgli nog zo beloofd om te afwas te doen. Nu staat Shanti voor een grote berg afwas en kan geen schone beker voor limonade meer vinden. Shanti zou gister het wolvenhol aanvegen. Dat heeft ze niet gedaan en nu is Mowgli in een punaise gestapt. Dat deed pijn! Raksha is ook niet blij. Iedereen doet maat wat hij wil en het wolvenhol is één grote bende! Welpen gaan en komen wanneer ze maar willen en niemand helpt met de afwas. Als ze Baloe hierover vertelt, krijgt hij een idee. Net als in de Jungle, heeft het wolvenhol ook regels nodig. Samen met de welpen gaat hij aan de slag. Baloe vertlet de welpen dat een horde zonder regels geen lang leven is beschoren. Hoe zou je het vinden als je geen schone beker kan vinden, of dat je niets kan vinden omdat niemand wat opruimt? En wat voor indruk maakt het op andere mensen als niemand zijn scoutfit netjes draagt?

Elk nest krijgt een groot vel. Hierop schrijven zij de regels op die zij belangrijk vinden binnen de horde. Denk hierbij aan:

• De wekelijkse afwas en andere corvee taken;
  • Hoe draag je het scoutfit?
  • etc.

Maar denk bijvoorbeeld ook aan gedragsregels, hoe ga je met elkaar om:

• Laat een ander uitpraten;
  • Niet schreeuwen;
  • etc.

Na een half uurtje komt de hele horde bij elkaar. Op een nieuw groot veel schrijft Baloe de regels op die de nesten hebben bedacht. Bij elke regel wordt even stilgestaan. Bespreek de noodzaak of waarde van deze regel en vraag de (andere) welpen of ze het hier mee eens zijn. Als alle regels zijn besproken kiezen de welpen de belangrijkste 10 regels. Dit worden dan de huisregels van de horde.

• Pennen, stiften;
  • Grote vellen papier.