Anansi bezig bij de Guha Grotten

Scouting is een wereldwijde beweging en daar horen internationale contacten en activiteiten bij. Scouting Nederland heeft hiervoor sinds maart 2010 een partnership met de Ghana Girl Guides Association (GGGA) en de Ghana Scout Association (GSA). Dit partnership biedt vijf jaar lang prachtige mogelijkheden voor uitwisselingen tussen Nederlandse en Ghanese Scouts en Guides.

Bij deze opkomst leren de jeugdleden meer over Ghana.
“Ik word altijd zo blij als ik dat toneel op mag hier in de Guha Grotten”, zegt Baloe. “Dan heb ik wel een verhaal voor je wat je kunt uitbeelden”, roep Shanti. “Wat zou ik het dan mooi vinden om met mijn veren op te mogen pronken in dat verhaal”, zegt Mor. Het duurt niet lang of Baloe en Mor staan op het podium.

1. Ritmische muziekinstrumenten maken

Materiaal: kostenloos materiaal, bv. yoghurt bekers, wc rolletjes, houtresten, plakband, rijst, erwten, knopen, ijzerdraad, bierfles dopjes, scharen, vijzels, zakmes

Beschrijving van de activiteit: In het binnenland van Ghana hebben de bewoners geen elektriciteit. Zij kunnen dus niet zomaar de radio of TV aanzetten. Toch zijn ze dol op muziek en dat maken ze zelf op eigengemaakte instrumenten. Vooral ritmische instrumenten hebben hun voorkeur. Baloe tikt graag met zijn logge poten mee op de maat en in een goede bui begint hij zelfs ook te dansen. Maak van het materiaal dat voorradig is een muziekinstrument waarmee de welpen ritmische geluiden kunnen produceren. Gedacht wordt aan sambaballen, schud kokers, hout raspen, klankstaven, schellenbord. Er zijn heel veel boekjes in de handel waarin allerlei voorbeelden te vinden zijn.

2. Schminken

Materiaal: schmink dozen, voorbeelden, verf, kwasten, witte vellen A4 papier, waterpotten, oude lapjes,

Beschrijving van de activiteit: Bij grote feesten in Ghana gaat de bevolking nog dikwijls gekleed in traditionele kleding en worden de gezichten daarbij geschminkt. Soms gaat dat via vast staande patronen. Mor wil dat de welpen er net zo mooi uit komen te zien als een pauw, zodat ze trots kunnen zijn op hun creaties. Geef de welpen de opdracht om een gekozen voorbeeld bij een van de andere welpen om het gezicht te schminken. Vertel daarbij wat de betekenis is van de diverse vormen, symbolen en dat zij vak hele felle kleuren gebruiken. Natuurlijk is het ook mogelijk om de welpen zelf aan de hand van de symbolen een eigen ontwerp te laten maken. Dan moeten ze zelf creatief zijn op twee manieren, schminken en ontwerpen.

3. Dansen

Materiaal: eigen gemaakte muziekinstrumenten of een cd speler met een cd met Afrikaanse muziek

Beschrijving van de activiteit: Baloe leert de welpen een dans aan op de Afrikaanse muziek. Gebruik eenvoudige stappen en laat deze passen regelmatig weer terugkomen. Sluit je regio opkomst af met deze dans, laat één groepje beginnen en geef dan aan welke groep daarna mee gaat dansen. Tot slot danst iedereen.

4. Toneel spelen

Materiaal: een Anansi verhaal.

Beschrijving van de activiteit: Baloe zit in een luie stoel en vraagt of alle welpen in een kring erbij komen zitten. Hij gaat een verhaal van Anasi voorlezen. Eerst geeft hij instructies en verdeelt de personages. Daarna leest Baloe een verhaal van Anansi voor dat de welpen terwijl hij voorleest of vertelt uitspelen.

materialen verzamelen en klaar zetten

• zie activiteiten

Tips algemeen