zondag, 17 november 2019 11:55

Dierensporenboekje

Het herkennen van en bezig zijn met dierensporen.

Thema introductie bevers

Bas Bos heeft altijd een boekje en een pen bij zich. Hierin houdt hij houdt bij welke dieren er allemaal in het bos leven,  maar het is te veel werk. Hij kan het niet meer alleen en vraagt Stuiter hem te helpen. Door het speuren naar sporen, weet Bas Bos welke dieren langs zijn gekomen.

Thema introductie welpen

Akela heeft bij de Talaab poel een paar mooie dierensporen gevonden. Natuurlijk wil hij weten van welke dieren deze afkomstig zijn, want welke dieren er in de omgeving rondsluipen verteld veel over de natuur.

Speluitleg

De jeugdleden bedenken samen met Bas Bos / Akela welke gegevens we genoteerd willen hebben. Dit schrijven ze op in hun (eigen gemaakte) boekje. HIerna gaan de jeugdleden met Bas Bos / Akela opzoek naar diersporen in de omgeving. Elke keer als er een spoor hebben gevevonden maken zelf een notitie in het sporenboekje, Bijvooreeld waar ze hem gevonden hebben en hoe het er uitziet. Ook kunnen ze een foto van hun gevonden dierensporen er bij plakken. Dit boekje kunnen ze het hele jaar meenemen, zodat het bij elke buitenactiviteit aangevuld kan worden.

• Boekje / papier voor een boekje.
  • Afbeeldingen van verschillende dierensporen.

• Vooral in de winter kun je mooi sporen vinden in de sneeuw.
  • Het is handig om de boekjes op het blokhut/clubhuis te bewaren.
  • Eventueel kunnen de oudere speltakken het papier ervoor zelf maken.
  • Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt, een schriftje van bijvoorbeeld de Action is ook goed.
  • Je kunt ook een groepsboekje maken, van/voor Bas Bos met voorbeelden.
  • Met de Welpen kan er ook per nest een boekje zijn.
  • Deze activiteit is te gebruiken voor de Bas Bos badge bij de bevers of het insigne Natuur bij de welpen.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 15 Herstel ecosystemen en behoud biodiversiteit.
Lees 2254 keer Laatst aangepast op vrijdag, 29 oktober 2021 10:48