zaterdag, 19 oktober 2019 17:42

Levend natuur kwartet

Speel een levend kwartetspel met slakken, spinnen, kevers, rupsen en andere kleine beestjes.

Deze activiteit stimuleert o.a. de lichamelijke ontwikkeling, onderlinge samenwerking, spelinzicht en natuurbeleving.

De herfst is een prima periode om met kinderen op zoek te gaan naar insecten, spinnen, slakken en andere kleine beestjes. In het voorjaar kom je vooral de larven en nimfen van insecten tegen, in het najaar de volwassen dieren. Met dit levend kwartetspel kun je het zoeken van kleine beestjes ook voor de scouts interessant maken. Begin in de groep met een woordweb over kleine beestjes om de leerlingen te laten nadenken over verschillende groepen en soorten kleine beestjes die buiten te vinden zijn.

Zet 20 loeppotjes klaar voor een levend kleine beestjes kwartetspel. De scouts gaan op zoek naar 20 verschillende insecten, spinnen, slakken en andere kleine beestjes. Elk gevonden beestje gaat voorzichtig in een apart loeppotje. De scouts bekijken alle gevonden dieren.

Laat de scouts bedenken hoe ze de 20 verschillende dieren in 5 verschillende groepen kunnen indelen. Bijvoorbeeld slakken, spinnen, vliegende insecten, kevers, rupsen.

In elke groep moeten 4 verschillende diertjes komen. Er mogen nieuwe diertjes gezocht worden, de diertjes die over zijn worden voorzichtig teruggezet in de natuur.

Schrijf nu voor elk potje een etiketje (het kwartetkaartje) en schrijf daarop de groep (bv slakken) en de soort (bv naaktslak) in rood. Schrijf de 3 andere soorten in zwart (bv gewone tuinslak, barnsteenslakje, wijngaardslak). Gebruik hiervoor eventueel zoekkaarten om de dieren op naam te brengen.

Speel het levend kwartetspel. Verdeel de potjes willekeurig over 4 groepjes (5 potjes per groepje), zorg dat de groepjes elkaars potjes niet kunnen zien. ‘Mag ik van jullie van de kevers, het lieveheersbeestje…’. Kijk voor de spelregels van kwartetten bijvoorbeeld op deze site.

De groep met de meeste ‘kwartetten’ wint. Na het kwartetspel alle diertjes weer voorzichtig terugzetten waar ze gevonden zijn.

Kijk nog eens naar het woordweb. Kunnen de scouts na de ervaring met het levend kwartetspel het woordweb nu uitbreiden.

Variatie

Verdeel de speltak in vier subgroepjes. Elk subgroepje gaat naar een hoek van het speel- of bosterrein. In die hoek maakt ieder subgroepje met touw o.i.d. een cirkel met een diameter van 3 m.
Elk subgroepje krijgt acht tot tien verschillende natuurproducten, bijvoorbeeld een grote dennenappel, een eikel, een tak, een steen, enz. Het doel is om bij andere subgroepjes spullen weg te halen, zodat uiteindelijk vier dezelfde dingen in de eigen cirkel liggen.

Elk subgroepje wijst aanvallers en verdedigers aan. Wanneer de aanvallers getikt worden door verdedigers uit andere groepjes, moeten ze terug naar hun eigen cirkel. Daarna mogen ze opnieuw aanvallen. In de cirkel waaruit ze een artikel weghalen, mogen ze niet meer getikt worden. Op de terugweg naar hun eigen cirkel ook niet. Wel mogen de spullen die ze daar verzameld hebben, worden teruggekaapt. Van een compleet kwartet

Bron

Natuuropdrachten

• 20 loeppotjes, etiketten, rode en zwarte stift
  • Zoekkaarten bodemdiertjes / insecten / spinnen / slakken

Voor de variatie

• Per groepje acht tot tien verschillende natuurproducten

• Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 15 Herstel ecosystemen en behoud biodiversiteit.
  • Wanneer dit spel in een bos met enig struikgewas wordt gespeeld, kunnen de kinderen sluipen. Dat maakt het extra spannend. Geef wel goed de grenzen van het speelterrein aan en baken het terrein zonodig af.
  • Laat elk groepje van tevoren zelf de natuurvoorwerpen in setjes van vier verzamelen in het bos.
  • Speel het spel bij voorkeur op een andere plaats, dan waar de voorwerpen werden verzameld. Zorg er voor dat de spelers niet heel gemakkelijk nieuwe objecten aan het spel kunnen toevoegen.
  • Speel ook eens levend kwartet als renspel of geheugenspel.
Lees 1486 keer Laatst aangepast op vrijdag, 29 oktober 2021 11:10