Vleermuizenjacht

Natuurlijk gaan we niet echt jagen op vleermuizen. Vleermuizen zijn streng beschermd, maar we gaan ze wel proberen te vinden. Er zitten overal vleermuizen, midden in het centrum van Amsterdam, in de bossen op de Veluwe en langs de Friese meren. Je hoeft dus niet altijd ver weg om ze te vinden.
In de zomer is dat wel gemakkelijker dan in de winter.

Winter: we gaan naar een winterverblijfplaats, bijvoorbeeld in de Zuidlimburgse grotten om te zien hoe de vleermuizen overwinteren.

Zomer: gewapend met een bat-detector gaan we vleermuizen zoeken met behulp van hun sonar.

Voorbereidingstijd

Zomer of winter, wat je nodig hebt is een vleermuisdeskundige. Deze persoon weet waar de vleermuizen verblijven en heeft hoogstwaarschijnlijk zelf een bat-detector. Je kunt proberen bij een lokale IVN of via de VZZ, de zoogdiervereniging. Probeer het anders eens bij een boswachter.

• Bat-detector.

• In de winter zitten de vleermuizen in hun winterverblijf en zijn ze in winterslaap. Het is voor de meeste soorten belangrijk dat ze niet wakker worden, want dat kost veel energie. Je mag ze dus niet aanraken of verjagen!
  • In de zomer vliegen de vleermuizen 's nachts. Ze vliegen uit bij zonsondergang en keren terug bij zonsopgang. Houdt er dus rekening mee dat je heel vroeg of heel laat op pad bent. Deze activiteit is wel geschikt om tijdens een zomerkamp of een weekend te doen.
  • Bat-detectors zijn te leen en te huur bij verschillende natuurorganisaties bij jou in de buurt. Even zoeken op internet en dan komt het goed. Zoek nog een mooie locatie met veel vleermuizen uit en jullie zijn klaar om te gaan.
  • Wanneer je een vrijwilliger vindt die je mee wil nemen op excursie, is het wel netjes om hem een cadeautje als bedankje te geven.
  • Deze activiteit is geschikt voor het thema "Lucht" van de Nature Award.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 15 Herstel ecosystemen en behoud biodiversiteit.

Aanvullende informatie

Lees 2200 keer Laatst aangepast op zondag, 02 oktober 2022 13:32