Binnen schaatsen

Zin om de winter te vieren, maar er ligt (nog) geen sneeuw of ijs? Of is het juist zo koud en guur buiten dat je eigenlijk liever binnen blijft? Combineer het leuke met het aangename door binnen te gaan schaatsen met de bevers! Lekker droog, lekker warm, lekker winter!

Noa zou zo graag eens gaan schaatsen. Lekker zwieren op het ijs en mooie figuren maken. Er is alleen één ding wat haar tegenhoudt: de kou. Om te kunnen schaatsen moet er ijs zijn, en er is alleen ijs als het buiten vriest! Ze heeft al eens geprobeerd om met 3 truien, 2 jassen en 4 paar sokken te gaan schaatsen, maar dat was geen succes. Met al die kleren was ze zo rond als een sneeuwpop en ze kon zich nauwelijks bewegen. Toen Noa het probleem aan Stanley voorlegde, kwam hij na een tijdje goed nadenken op een fantastisch idee: binnen schaatsen! Binnen is het immers altijd lekker warm, want je kunt de verwarming aanzetten! Het enige probleem wat nu nog opgelost moest worden, was dat je niet met échte schaatsen binnen kunt schaatsen. Dan krijg je allemaal krassen op de vloer! Samen met Noa maakt Stanley een lijstje waar een binnenschaats aan moest voldoen: je moet er goed mee kunnen glijden, het moet lekker warm zijn, het moet precies om je voet heen passen...

Al gauw begon Stanley met wat schetsen voor het ontwerp. Toen het ontwerp af was nam Stanley alle tekeningen mee naar Fleur Kleur. Die zou hem vast wel kunnen helpen met het maken van een prototype, een voorbeeldmodel. Na een week waren de binnenschaatsen klaar. Inmiddels hadden alle bewoners van Hotsjietonia het verhaal van de binnenschaatsen gehoord. Iedereen was zeer benieuwd naar deze nieuwe uitvinding van Stanley.

Op zaterdagmorgen was het dan eindelijk zo ver. Het huis van Noa omgetoverd tot binnenschaatsbaan. De bank was tegen de muur geschoven en alle kussens lagen langs de rand van de kamer en de kasten, zodat je je niet zou bezeren als je ergens tegenaan schaatste. Iedereen was gekomen om te kijken hoe Noa de binnenschaatsbaan zou openen. Noa trok de binnenschaatsen aan en schaatste het eerste rondje. Ondertussen deelde Fleur Kleur aan alle toeschouwers een paar binnenschaatsen uit. "Hee!" riep Stuiter, "het lijken wel sokken!" Stanley kreeg een kleur, en Noa antwoordde terwijl ze langs stoof: "Dat denk je maar! Ze doen het fantastisch hoor! Trek je schoenen maar gauw uit en je binnenschaatsen aan, dan zul je het zelf wel merken! Woei!"

Geef elke bever een paar lekker dikke sportsokken en tover (een deel van) het lokaal om tot schaatsbaan. Schuif alle tafels en banken aan de kant en maak eventueel een ronde baan met startstreep op de grond. Nu kun je verschillende schaatsspelletjes doen.

De schaatsspelletjes:

• Wedstrijdschaatsen: Afhankelijk van de ruimte die je hebt in kleine groepjes/duo's/een voor een wedstrijdje schaatsen. Elk rondje is een kilometer, dus voor de 10km wedstrijd moeten de bevers 10 rondjes schaatsen. Je kunt het in wedstrijdvorm doen of om de beurt starten en de tijd opnemen (dit is bij wedstrijdschaatsen de meest veilige manier). Wie is de snelste schaatser op de lange en/of korte afstand?
  • Sierschaatsen: Als de muziek start mogen de bevers de schaatsbaan op om de mooiste figuren te schaatsen. Kunnen ze ook een pirouette maken? En op 1 been schaatsen? En springen? En.... alles tegelijk?! Als de muziek stopt moeten de bevers zo stil mogelijk blijven staan en als ze muziek weer verder gaat, mogen zij ook weer verder.
  • IJshockey: 2 bevers krijgen een stok of een bezem. Ze hebben een stoel of bank als doel. Beide bevers staan bij hun eigen doel als het spel begint. In het midden van het veld ligt een theedoel of dweil. Als het fluitsignaal klinkt, mogen ze proberen bij de ander te scoren. Degene die als eerste scoort wint. Dan zijn de volgende 2 aan de beurt. Houd er bij het kiezen van tegenstanders rekening mee dat je bevers kiest die tegen elkaar opgewassen zijn, zodat iedereen wel een keer een potje kan winnen.
  • Elfstedentocht: Telkens na een aantal kilometers (rondjes) schaatsen kom je bij een dorpje (post) terecht. Hier kan je een stempel verdienen. Natuurlijk moet je dan wel eerst een opdracht of spelletje doen, bijvoorbeeld koekhappen bij de koek-en-zopie-post of een eindje klunen (hindernisbaan). Aan het einde van de tocht hebben de bevers 11 stempels en verdienen ze een heuse medaille.

• Afhankelijk van wat je allemaal gaan doen, heb je zo'n 15 minuten nodig om voor te bereiden ('schaatsbaan' klaarmaken, ijshockey klaarzetten). Doe je de elfstedentocht, dan moet je natuurlijk alle posten nog klaarzetten, dat kost wat meer tijd.
  • Zorg wel dat je van tevoren dikke sokken geregeld hebt! Je kunt natuurlijk ook van tevoren aan de ouders vragen of ze zelf sokken kunnen meenemen.

• Binnenschaatsen (dikke (winter-)sportsokken voor kinderen).
  • Evt. muziek voor het kunstschaatsen.
  • Evt. een stopwatch voor het wedstrijdschaatsen.
  • Evt. 2 stoelen/banken, 2 stokken/bezems, 1 theedoek/dweil voor het ijshockey.

• Op een gladde vloer schaatst het natuurlijk het beste.
  • Kleed het gebeuren extra aan door een koek-en-zopie moment in te lassen met ontbijtkoek en warme chocomelk.
  • Ook leuk binnen in het winterthema: knutsel een sneeuwpop of doe binnen een sneeuwballengevecht met krantenproppen!

• Let op: ook bij binnenschaatsen begeef je je op glad ijs! Blij het glibberen en vooral in bochten kunnen de kinderen onderuit gaan. Zorg dat ze zicht niet kunnen stoten aan uitstekende voorwerpen en hoeken van tafels of banken.
Lees 4498 keer Laatst aangepast op zaterdag, 25 december 2021 21:36
Meer in deze categorie: « Langlaufen Vleermuizenjacht »