maandag, 16 september 2019 16:17

Mini schatkist

Hoeveel schatten passen er in een luciferdoosje? Bekijk de minischatten door een vergrootglas.

Bas Bos loopt buiten. Af en toe raapt hij wat op en bekijkt het goed. Soms legt hij het weer terug, soms legt hij het in een doosje. "Waarom doe je dat", vraagt Stuiter. Bas Bos vertelt dat er buiten heel wat schatten te vinden zijn. Meestal loop je er zo aan voorbij, zonder ze op te merken. Dat geldt al helemaal voor piepkleine voorwerpen. Als je heel goed kijkt zie je prachtige dingen zoals mooie stenen, veertjes, pluisjes, stukjes schors, mosjes, bloemblaadjes, lege slakkenhuisjes. Als je iets kleins dan ook nog eens door een vergrootglas bekijkt dan gaat er een wonderlijke wereld voor je open.

Hij geeft elke bever een luciferdoosje en laat hen buiten op zoek gaan naar kleine schatten, zoals stenen, veertjes, blaadjes, pluisjes, etc. Hoeveel schatten zouden in het kleine doosje passen? Laat zoveel mogelijk mini schatten in het doosje verzamelen, echter geen levende dieren.

De bevers bekijken hun schatten nauwkeurig, eerst met het blote oog en daarna door een vergrootglas. Laat ook elkaars schatten bewonderen.

Tot slot wordt nog een mooi pronkstuk gezocht om het schatkistje aan de buitenkant mee te versieren.

Terug bij het clubhuis versieren de welpen hun schatkistje met knutselmaterialen en het zelf gevonden pronkstuk.

• Luciferdoosjes
  • Knutselmaterialen