Videobandenmemory (renspel)

Kinderen zien wat hun ouders vroeger op tv keken.

Stuiter is op bezoek bij Stanley Stekker. Stanley is een oude videorecorder aan het repareren. Stuiter vraag wat dat voor vreemd apparaat is. 'Wacht maar', zegt Stanley, 'ik laat het je zo zien'. In de doos naast Stanley liggen stapels met hoezen, ze zijn wel drie dvd-hoezen dik. 'Zie je die doos met videobanden, Stuiter? Die horen er ook bij. Kan jij ze alvast sorteren?'. Op die gekke hoezen staan allemaal grappige plaatjes. Sommige kent Stuiter wel van TV. Zou dat apparaat van Stanley iets met de TV te maken hebben? Misschien wordt het wel een reuzebioscoop, of kan hij die poppetjes ermee tot leven wekken, of....

De bevers krijgen allemaal een papier met daarop afbeeldingen van tekenfilms uit de jaren '80. In het bos (of rond het clubhuis) hangen dezelfde afbeeldingen, op gekleurd karton. De bevers beginnen bovenaan hun lijstje en moeten dan het bijbehorende plaatje in het bos gaan opzoeken. Als ze hem hebben gevonden onthouden ze de kleur van het karton en rennen ze terug. Op de centrale post zetten ze met de juiste kleur een rondje om de juiste afbeelding. De leiding doet de eerste voor.

Ongeveer 30 tot 45 minuten voor het verzamelen van afbeeldingen, het maken van een zoekformulier en de gekleurde bordjes om op te hangen. Het is natuurlijk leuk als je een echte videorecorder en videobanden kunt laten zien.

• Afbeeldingen van tekenfilmseries uit de jaren '80 (twee per serie).
  • Videorecorder, tekenfilms.
  • Gekeurd papier.
  • Afstreeplijstjes (1 per bever).
  • Stiften.

• Zoek op Google afbeeldingen van: Freggels, Teddy Ruxpin, David de Kabouter, Alfred Jodocus Kwak, My Little Pony, Troetelberen, Vrouwtje theelepel, Maya de bij, Nils Holgerson, Transformers, Smurfen, Snorkels, Ovide, Boes, Foofur, Seabert, etc.
  • Sommige van deze films worden nu ook nog herhaald. De meesten hebben ook Nederlandse afleveringen op YouTube of zijn te huur. Het is leuk om met de kinderen na afloop een aflevering te kijken van een serie van vroeger, die ze niet kennen.
  • Misschien kan je ergens nog een videorecorder van zolder halen en films vinden in een kringloopwinkel (of net doen alsof je die film kijkt en de TV ondertussen via de laptop aansturen).
  • Kijk voor andere voor andere memorie spelen op: Scoutingmemory.

• Ga je het bos in, baken dan een stuk af zodat bevers nooit te ver weg gaan.
Lees 3936 keer Laatst aangepast op zaterdag, 05 december 2020 10:39