Kleurrijk pannenkoekenfestijn!

De welpen gaan lekker koken en kliederen tegelijk!

Thema introductie welpen

Mor zit bij de ruïne Emaarate. Hij bladert door een mooi fotoboek over het Hindoeïsme. Hierin staan foto's van een kleurrijk feest met de naam Holi. Hierin wordt de combinatie tussen de lente en nieuw jaar gevierd. Mor vind dat wel wat: Het is een leuke combinatie tussen kleuren zoals bij ons vuurwerk en de mooie voorjaarsbloemen. Het is een leuke combinatie tussen kleuren zoals bij ons vuurwerk en de mooie voorjaarsbloemen. Daarnaast word er dan ook heerlijk gegeten. Mor is zelf ook erg kleurrijk en bedenkt dat kleurrijke pannenkoeken ook een leuk feestelijk gerecht kunnen worden

De activiteit

De jeugdleden gaan gekleurde pannekoeken maken. Hierbij kan besloten worden dat de jeugdleden deze zelf opeten, of dat ze deze gaan maken voor hun ouders. Dat gaan dan als volgd in hun werk:

1. De jeugdleden maken pannekoekenbeslag. Hierbij volgen ze de instructies op het pak en is er uiteraard leiding die eventueel kan helpen.
  2. Verdeel het veslag over verschillende kleinere beslagkommen. De jeugdleden voegen de kleurstoffen toe aan het beslag. Let erop dat er niet teveel ingaat!
  3. De jeugdleden bakken de pannenkoeken. Hierbij moeten ze steeds een klein beetje van 2 kleuren in de pan doen, waarna ze eventueel accenten kunnen toevoegen met een derde kleur.
  4. Serveren en... opeten maar!

• Pannekoekenbeslag en olie
  • Kookgerei.
  • Voedsel kleurstoffen.

• Let erop dat er niet teveel kleurstoffen in het beslag gaan, een paar druppels is vaak al voldoende!
  • Als je beslag in doseerflessen doet kun je creatieve tekeningen maken in de pan zoals deze tekeningen
Lees 2084 keer Laatst aangepast op zaterdag, 13 november 2021 11:16