zondag, 18 juni 2017 15:49

Zonnedouche met tuinslang

(1 Stem)

Een zonnedouche is een douche waarbij het water verwarmd wordt door de zon. Het type dat hieronder is beschreven, bestaat uit een houten skelet waar een lange, zwarte buis op kan rusten. Die buis zit vol water en ligt in de zon. Na enkele uurtjes is het water in de buis lekker warm.

Basisvariant: zonnedouche met tuinslang

• Zwarte flexibele tuinslang
  • 6 Stevige palen van minstens 2 meter.
  • Latjes van ongeveer ½ m om de palen te verbinden (20 of 25-tal)
  • Stevige latten van ongeveer 1 m om het skelet bovenaan te sluiten
  • Nagels of vijzen en sjortouw om het geheel aan elkaar te bevestigen
  • Lange, flexibele zwarte buis (zie figuur hiernaast). Hoe langer, hoe beter: hoe meer warm water en hoe meer leden achtereenvolgens kunnen douchen.
  • Kurken (wijnfles) om de buis af te dichten.
  • Rubberen tussenstuk als je de buis op een kraantje aansluit, anders bidons en een ‘trechter’ om de buis te vullen.
  • Een lege petfles die als douchekop kan dienen.

Hoe doe je het?

• Loopt er een rivier of beek naast het kampterrein, dan plaats je de zonnedouche best daar in de buurt, zodat je makkelijk water kan aanbrengen met bidons. Je kunt de douche ook plaatsen in de buurt van een kraantje.
  • Klop de 6 lange palen in een cirkel stevig in de grond. Het is belangrijk dat die goed vastzitten, zodat de douche niet in elkaar stort, eens de buis gevuld is met water.
  • Bevestig tussenlatjes tussen de palen. Zo wordt het een stevige constructie. Bovenaan sluit je het skelet met de stevigere latten.
  • Vul de buis met water, bij voorkeur met regenwater of water uit de beek of rivier. Als de buis niet té lang is kan je ze onderdompelen in de rivier en vervolgens op het houten platform leggen.
  • Leg de buis in een spiraal zodat ze zoveel mogelijk buis aan de zon in bloot gesteld en het water zo snel mogelijk warm wordt.
  • Eens het water warm is, bevestig je de geperforeerde petfles aan één van de uiteinden en leid je dit naar beneden zodat men eronder kan staan.

Variant 1: extra waterreservoir

Wat heb je nodig?

• Een oud olievat, een kuip (bv. een metserskuip) of een ton.
  • Materiaal om een gat met de doorsnede van de zwarte buis in de ton te maken.
  • Zwarte verf (bij voorkeur op ecologische verf op waterbasis).
  • Zwart ‘deksel’ of donkere plastic zak die hiervoor kan dienen.

Hoe doe je het?

• Verf het vat, de kuip of de ton zwart.
  • Maak een gat in het vat om de buis op aan te sluiten.
  • Zet de ton in de zon bovenop een tweede stevig houten staketsel.
  • Vul ze op met water en doe er het deksel over. Laat ruimte in de ton om aan te vullen met koud water indien het water te heet is geworden.
  • Sluit de buis aan op deze ton.
  • Eens het water voldoende warm is, kunnen er meer leden na elkaar douchen, maar het opwarmen van het water zal wel langer duren dan in het systeem met de alleen de zwarte buis.

Variant 2: douche met emmer of groepsdouche met plastic dakgoot

Wat heb je nodig?

• Oude plastic emmer of waskuip
  • Stuk plastic dakgoot
  • Stevige nagel en hamer
  • Sjorbalken en sjorkoord

Hoe doe je het?

• Maak een driepikkel die voldoende hoog is om recht onder te staan.
  • Maak met een nagel gaten onderaan een oude emmer.
  • Hang de emmer in de nok van de driepikkel.
  • Hang het uiteinde van de buis erin.

• Maak met een nagel gaten in een oude plastic dakgoot.
  • Bevestig deze dakgoot aan een sjorbalk op een goede hoogte tussen twee gesjorde driepikkels.
  • Hang er de buis aan één uiteinde erin.
  • Je hebt nu een douche waar meerdere douchers tegelijkertijd kunnen onder staan.

Duurzame tips

• Maak zo veel mogelijk gebruik van hemel- of rivierwater. Je kunt bv. regenwater van een shelter laten aflopen en in een ton opvangen.
  • Zoek op het kampterrein een geschikte locatie, zodat de douche veel zonne-uren kan kloppen.
  • Spring bij het douchen zuinig om met shampoo en douchegel. Zo voorkom je veel spoelwater.
  • Gebruik ecologische shampoos en douchegel.
  • Maak zo veel mogelijk gebruik van herbruikbare materialen en berg bij afbraak alle onderdelen van je zonnedouche goed op. Zo kan je deze op een volgend kamp ook nog gebruiken.

Zie de verschillende varianten

• Pas op voor lergionella. Voor je veiligheid is het belangrijk om na gebruik en zeker ’s avonds de douche volledig te laten leeglopen, zodat bacteriën en ziektekiemen geen kans krijgen om zich te ontwikkelen.
  • Neem geen douche recht onder het zware waterreservoir, voor het geval dat naar beneden valt.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 7 Betaalbare en duurzame energie.
Lees 2901 keer Laatst aangepast op zondag, 06 februari 2022 11:16