Roverscoutscricket

(1 Stem)

Cricket is lastiger dan je denkt, maar ook leuk om te doen! Dus probeer het eens!

Een cricketwedstrijd wordt gespeeld tussen twee teams van elf spelers. Er zijn verschillende wedstrijdtypes die vooral bepalend zijn hoe lang één wedstrijd duurt. De meest populaire vorm is de één-dags match van twee innings, waar team A de eerste inning mag batten en team B mag bowlen. De tweede inning worden de rollen omgedraaid. De winnaar is het team dat na de tweede inning de meeste runs heeft.

Het weer
Een cricket wedstrijd wordt tijdelijk of definitief gestopt wanneer het begint te regenen. Ook als het voor een wedstrijd dusdanig geregend heeft dat het veld en de pitch te nat zijn zal een wedstrijd niet gestart worden. De pitch is de strook waar de bal gebowld wordt en de batsmen rennen. Het type spel is dusdanig dat spelers bij regen te veel risico's lopen op blessures.

Sportiviteit
Cricket is een echte "gentlemen's" sport. Sportiviteit staat dan ook hoog in het vaandel. Beslissingen van een scheidsrechter worden zonder meer geaccepteerd en een goede actie wordt ook door de tegenstanders beloond met een applausje. De supporters hoeven eveneens niet in aparte vakken geplaatst worden om rivaliteit of geweld in toom te houden. De toeschouwers kijkt met elkaar naar de wedstrijd en maken er vaak ook samen een feestje van.

Basis spelregels

Innings
Zoals reeds eerder vermeld, in de meest populaire vorm de ééndags wedstrijd, bestaat een wedstrijd uit twee innings. Iedere inning duurt een vooraf bepaald aantal overs. Dat zijn er meestal 20 of 50.

Overs
Iedere over mag een bowler van team B de bal naar de wicket gooien (bowlen) in een poging de stumps te laten vallen. De wicket is de drie paaltjes die je achter de batsman ziet staan. De stumps zijn de kleine houtjes die op die wicket liggen. Na zes keer geldig gebowled te hebben, is de over voorbij en moet een andere bowler van team B de volgende over doen. Een bowler mag dus geen twee of meer opeenvolgende overs gooien.

Wickets scoren
Wanneer de stumps vallen, scoort het bowlende team B een wicket. Als er 10 wickets zijn gevallen, en dus 10 batsman uit zijn, nog voor alle toegelaten overs van de inning gespeeld zijn, dan is de inning sowieso voorbij en kan team A geen runs meer scoren.

Runs scoren
Zodra de batsman van team A de bal heeft kunnen wegslaan op zo'n manier dat de wicket-keeper of de fielders van team B de bal niet snel kunnen pakken, dan kan hij samen met de tweede batsman die aan de overkant van de pitch staat, naar de andere kant van de pitch lopen, en terug indien mogelijk, Elke keer dat zij één keer van de ene naar de andere kant gelopen hebben is één run. Team B zal proberen het aantal runs dat team A kan maken te beperken door zo snel mogelijk de bal te pakken en naar één van de twee wickets te gooien Als team B alsnog met de bal de stumps van één van de wickets kan laten vallen, vooraleer de rennende batsman die wicket heeft kunnen bereiken, dan is de batsman uit en scoort team B alsnog een wicket.

Slaat de batsman de bal uit het veld zonder dat die de grond raakt, dan scoort team A in één keer 6 runs. Slaat hij de bal zodanig dat die wel eerst de grond raakt vooraleer de bal het veld uitrolt, dan scoort team A in één keer 4 runs. In beide gevallen hoeven de beide batsmen niet te lopen om de runs te scoren.

Voorbereidingstijd

Zoek vooraf op internet de verschillende regels, bovenstaand in iedergeval een simpel vorobeeld! Zorg ook voor het goede materiaal en een goede scheidsrechter. Misschien zit er wel een cricketclub bij jou in de buurt (http://www.kncb.nl/).

Je hebt minimaal nodig:

• cricketbat (om mee te slaan).
  • cricketbal (minimaal een harde tennisbal).
  • een paar paaltjes (minimaal 4 – de stumps).
  • een veld waarop je het spel kan spelen (bij voorkeur grasveld, zie regels).

• Het bijgaande filmpje is weliswaar in het Engels, maar zal op een visuele manier het bovenstaande nog wat verhelderen. Ook komen de termen die hierboven niet toegelicht zijn op een duidelijke manier aan bod: http://www.youtube.com/watch?v=C9STtcwo0xE.
  • Pas de regels gerust wat aan zodat iedereen kan meedoen!
Lees 2642 keer Laatst aangepast op dinsdag, 01 december 2020 21:57